|
Dołącz teraz!
|
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum! |
|
Narzędzia wątku | Przeszukaj ten temat |
26-02-2017, 10:40 | #1 |
ford::amateur
Imię: Jarek
Zarejestrowany: 19-01-2017
Model: galaxy mk2
Silnik: 1.9
Rocznik: 2005
Postów: 4
|
Rozrusznik nie zazębia się z wieńcem koła zamachowego
Witam!
Jestem posiadaczem Forda Galaxy 2005 (1,9 tdi, 115 kM). W ubiegłym roku naprawiałem rozrusznik - nastąpiła wymiana szczotek, szczotko-trzymacza, łożysk ślizgowych i włącznika elektromagnetycznego (bendiks). Po miesiącu od naprawy podczas uruchamiania silnika nastąpił zgrzyt rozrusznik nie zazębił się z kołem zamachowym. Auto znowu trafiło na warsztat i profilaktycznie wymieniono bendiks. Jednak znowu usterka pojawiła się po niecałym miesiącu eksploatacji. Po raz trzeci auto trafiło na warsztat, ale nie stwierdzono żadnej usterki w rozruszniku. Niezazębianie się rozrusznika pojawia się w nieregularnych odcinkach czasowych. Mogę przejeździć cały miesiąc i nic, a czasami są takie dni, że na jedno uruchomienie silnika przypada pięć, sześć zgrzytów. Nic nie daje zmiana biegów bez sprzęgła. Sądziłem ,że przyczyna takiego stanu rzeczy leży po stronie stacyjki, ale jak do przewodów ( przy stacyjce ) dolutowałem przycisk zwarciowy do rozruchu, na nim również występuje ta usterka. W związku z powyższym mam pytanie, czy coś jeszcze znajduje się po między rozrusznikiem. a stacyjką, coś co może powodować takie zachowanie rozrusznika ? Ostatnio edytowane przez Jarek26 ; 26-02-2017 o 12:00 |
26-02-2017, 17:49 | #2 |
ford::professional
Imię: Ja
Zarejestrowany: 27-12-2007
Skąd: Polska
Model: Galaxy Mk2 Trend, Mk3 Titanium
Silnik: 1,9 TDI, 2,0 TDCi
Rocznik: 2001, 2009
Postów: 1,192
|
Odp: Rozrusznik nie zazębia się z więńcem koła zamacowego
A może wina leży po stronie elektromagnesu?
|
26-02-2017, 18:55 | #3 |
Postów: n/a
|
Odp: Rozrusznik nie zazębia się z więńcem koła zamacowego
Przyczyną jest wyrobienie małej zębatki rozrusznika, końce zębów już wytarte, oraz wytarte zęby wieńca zębatego koła zamachowego.
Po prostu zazębia się tylko minimalnie, i jak trafi przy rozruchu że zęby jeszcze załapią, to odpala, a jak ustawią sie truby tak, że wysunięcie zębatki w tym miejscu wieńca nie załapuje, to kręci sie tylko wirnik rozrusznika. Można to naprawić minimalnym kosztem, trzeba wyjąć rozrusznik, i pomysleć co zrobić przy rozruszniku, aby zębatka wiecej sie wysuwała w kierunku koła zamachowego. Średnio ogarniety mechanik, jak bedzie mu sie chciało, to wie co zrobić. Ale trzeba mieć rozrusznik na wierzchu, i mu sie przyjrzeć. |
26-02-2017, 20:45 | #4 |
ford::average
Zarejestrowany: 29-01-2009
Model: S-Max
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2011
Postów: 190
|
Odp: Rozrusznik nie zazębia się z więńcem koła zamacowego
Kolego trzeba sprawdzić stan zębów wieńca koła zamachowego (choć musiało by brakować sporo z grubości zębów aby nastąpił taki efekt) i mimo iż (jak twierdzisz) wymieniono bendiks również i zęby na nim. Sprawdzić elektromagnes i łapę która wyrzuca bendiks. Jeśli jest ona wytarta w miejscach w których wchodzi w kołnierz bendiksa lub na zawiasie ramienia oraz połączenie łapy z rdzeniem cewki automatu. Przy nadmiernych luzach będziesz miał taki objaw. Sprawny mechanizm automatu nie pozwoli załączyć się silnikowi rozrusznika do momentu aż nie nastąpi zazębienie zębatek. Jeśli motor rozrusznika włącza się przed tym momentem jest zbyt duży luz mechanizmu tzn. styki w automacie zostają zwarte a bendiks nie osiągnął jeszcze wieńca.
|
26-02-2017, 20:49 | #5 |
ford::amateur
Imię: Jarek
Zarejestrowany: 19-01-2017
Model: galaxy mk2
Silnik: 1.9
Rocznik: 2005
Postów: 4
|
Odp: Rozrusznik nie zazębia się z więńcem koła zamacowego
Oczywiście mogę to zrobić jeszcze raz. Tyle, że wątpię, aby ta dolegliwość ustąpiła. Mała zębatka jest nowa. Ślady na zębach pokazują, że zazębia się prawie całą szerokością. Wyjęty rozrusznik działa prawidłowo. Natomiast w samochodzie wygląda to tak jakby pierwszy uruchamiał się rozrusznik a potem elektromagnes wbijał małe koło zębate rozrusznika.
Jeżeli chcę uruchomić auto to muszę poczekać aż zgasną wszystkie kontrolki (nie tylko świec żarowych). Jeżeli zrobię to za wcześnie (poczekam tylko do zgaśnięcia kontrolki świec żarowych) jest zgrzyt, rozrusznik nie łapie. Czy w układzie "stacyjka - rozrusznik" jest jakiś przekaźnik ? |
26-02-2017, 21:01 | #6 |
ford::average
Zarejestrowany: 29-01-2009
Model: S-Max
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2011
Postów: 190
|
Odp: Rozrusznik nie zazębia się z więńcem koła zamacowego
Kolego układ rozrusznika o ile pamiętam ma tylko jeden pin jest to sygnał ze stacyjki. Nie ważne czy jest przekaźnik czy nie, gdyż nawet gdyby był, to ma na celu odciążenie styków stacyjki lub (i) zablokowanie uruchomienia rozrusznika gdy motor pracuje. Za załączenie silnika rozrusznika odpowiada automat rozrusznika nie nie masz wpływu na to kiedy załączy się silnik rozrusznika. A czekanie na kontrolki (ich zgaszenie lub nie)przy sprawnej instalacji el. nie ma wpływu na rozruch lecz na zapłon w niskich temp.(nie rozgrzane świece żarowe).
|
27-02-2017, 10:15 | #7 |
ford::expert
Imię: Bartek
Zarejestrowany: 26-03-2011
Skąd: Moskwa
Model: Galaxy
Silnik: AFN 150KM, ASB - AG4. Znowu mało :(
Rocznik: 98
Postów: 2,159
|
Odp: Rozrusznik nie zazębia się z więńcem koła zamachowego
rozruszniki są tak skonstruowane, że mają prawidłowo pracować z napięciem 9V, ale czy wtedy masz wystarczajacy prąd rozruchowy?
przeczyść połączenia masa - akumulatora. a może akumulator do dupy? |
14-03-2017, 16:56 | #8 |
ford::amateur
Imię: Jarek
Zarejestrowany: 19-01-2017
Model: galaxy mk2
Silnik: 1.9
Rocznik: 2005
Postów: 4
|
Odp: Rozrusznik nie zazębia się z więńcem koła zamachowego
Dziękuję wszystkim za zainteresowanie i odpowiedzi.
Nie mam problemu z akumulatorem. Pali na tak zwany "dotyk". Przez te kilkanaście dni (dziennie po około 10 uruchomień silnika/dzień) zdarzyło się dwa razy, że rozrusznik się nie zazębił, wtedy, gdy chciałem to zrobić szybko bez czekania aż zgaśnie kontrolka świec żarowych. Nie upieram się, że to wina rozrusznika, ale jeżeli uruchamia się raz za razem, a nie zazębianie się rozrusznika występuje sporadycznie ..... to może stacyjka ? Nie ukrywam, że kulczyk w stacyjce na duże luzy. Tylko w jednej pozycji (trzeba docisnąć przy uruchamianiu) powoduje uruchomienie silnika, a w innych już nie koniecznie... Ostatnio edytowane przez Jarek26 ; 14-03-2017 o 17:00 |
15-03-2017, 08:10 | #9 |
ford::expert
Imię: Bartek
Zarejestrowany: 26-03-2011
Skąd: Moskwa
Model: Galaxy
Silnik: AFN 150KM, ASB - AG4. Znowu mało :(
Rocznik: 98
Postów: 2,159
|
Odp: Rozrusznik nie zazębia się z więńcem koła zamachowego
częste rozruchy mogą wskazywać na niedoładowany akumulator.
tym bardziej, jak mówisz, że grzanie świec nie zakończyło się, znaczy spadek napięcia i mogło zabraknąć prądu dla rozrusznika. podłącz woltomierz i obserwuj do ilu spada napięcie, gdy wystepują problemy. |
06-11-2018, 11:07 | #10 |
ford::amateur
Imię: Jarek
Zarejestrowany: 19-01-2017
Model: galaxy mk2
Silnik: 1.9
Rocznik: 2005
Postów: 4
|
Odp: Rozrusznik nie zazębia się z wieńcem koła zamachowego
.... wracając do tematu, informuję, że usterka zastała usunięta. Nie wiem jaki ma związek ....
Po kolei. W samochodzie miałem zamontowane 7 różnych rozruszników, a nawet jeden zupełnie nowy z serwisu i efekt był ciągle taki sam, taki jak wcześniej opisywałem. W tym samym czasie wystąpił jeszcze jeden problem z centralnym zamkiem. Doszło do tego, ze zablokowały się całkowicie drzwi od kierowcy. Problem polegał na tym, że pilot w ogóle przestał działać, a z kluczyka drzwi otwierały/zamykały na zasadzie losowej. albo otworzy wszystkie, albo tylko dwoje drzwi, albo tylko drzwi kierowcy. Podobnie było z zamykaniem, abo w ogóle nie można było zamknąć auta. Dodatkowo po wyłączeniu silnika pod kokpitem zaczynały pracować jakieś silniczki, chyba klimatyzacji, albo licznik pozostawał w takiej lub podobnej pozycji jak na zdjęciu. Oczywiście po podłączeniu do komputera i wykasowaniu bardzo dużej ilości "niezidentyfikowanych" błędów wszystko wracało do normy, ale po kilku dniach ruletka z drzwiami i dodatkowymi atrakcjami powracała. Sprawdzany był moduł komfortu, siłowniki w drzwiach, przewody i wszystko było OK dopóki nie wpadłem na pomysł, aby wymienić siłownik w drzwiach od kierowcy. Po wymontowaniu zamka i wyjęciu z drzwi .... z siłownika wylała się wodaGoście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. ... a skoro się wylała i go osuszyłem to na próbę włożyłem go z powrotem. Efekt był taki, że ustąpiły dokładnie wszystkie wyżej opisane objawy łącznie z problemem z rozrusznikiem. Po miesiącu dziś założyłem nowy siłownik, a komputer nie pokazał żadnych błędów. Jaki związek ma siłownik drzwi do rozrusznika - nie wiem. Ostatnio edytowane przez Jarek26 ; 06-11-2018 o 11:10 |