|
Dołącz teraz!
|
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum! |
|
Narzędzia wątku | Przeszukaj ten temat |
05-06-2016, 13:51 | #1 |
ford::beginner
Zarejestrowany: 14-11-2014
Model: Transit
Silnik: 2,0TDDI
Rocznik: 2005
Postów: 22
|
Wskaźnik temperatury wariuje
Witam!
Odkąd kupiłem swojego Tranzola miałem problem z zegarami, otóż nie działają w ogóle przyciski od przestawiania zegarka i kasowania przebiegu dziennego. Sam przebieg kasuje się kiedy chce, nieraz dojdzie do 800km a nieraz cały dzień kasuje go na 2km. Podobnie zegarek, nieraz wchodzi w tryb ustawiania i mruga godzina poźniej minuta. Ale najbardziej mnie martwi wariujący wskaźnik temperatury. Podczas jazdy potrafi z pionu zjechać do zera a później w górę. Podejrzewam że jest to spowodowane właśnie jakimś problemem z zegarami stąd te cyrki, ale wolę się upewnić na 100%. Tydzień temu podczas upałów w Niemczech stałem w korku i jak nigdy wskaźnik zaczął wędrować w kierunku czerwonego pola i zwątpiłem czy to tak temperatura skoczyła czy znowu coś z zegarami. Oto filmik nagrany w tamtym roku jak wariuje wskaźnik. Miał ktoś już taką przypadłość??? [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ] |
05-06-2016, 16:47 | #2 |
FORD|AUTHORIZED
Imię: Wojciech
Zarejestrowany: 02-09-2008
Skąd: Warszawa
Model: Transit
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2003
Postów: 13,993
|
Odp: Wskaźnik temperatury wariuje
Zespół zegarów to dosyć skomplikowany układ elektroniczny. Na płytce drukowanej pojawiają się z czasem charakterystyczne wykwity w miejscach lutów, które rozrastają się i łącza z sąsiednimi - i układ zaczyna wariować.
Płytka elektroniczna jest dwustronnie drukowana, ale bardzo ciężko jest dostać się do powierzchni płytki po stronie wskaźników. Trzeba bowiem zdjąć wskazówki z osiek zegarów - mnie się to nie udało... Tym nie mniej, kiedy pierwszy raz zaczęły wariować zegary, pomogło wyczyszczenie tylnej powierzchni płytki - spirytusem czystą ligniną. Ostatnio, po kilku latach spokoju, zaczęły wyłączać mi się zegary analogowe oraz cyfrowe - ale już tylko dotknięcie wtyku wielopinowego przywracało prawidłowe działanie. Czasem na minutę, czasem na tydzień. Trzeba byłoby przelutować na płytce od tyłu mocowania gniazda wielopinowego - ale jak już pisałem, nie dałem rady zdjąć tych cholernych wskazówek. Kupiłem więc używkę zegarów za 350 zł i jest ok. Tak więc: radzę wpierw wyjąć zegary, zdjąć tylną osłonę płytki i przemyć ją spirytusem. Jeżeli to nie pomoże - wiesz co robić... Jedna moja wątpliwość dotyczy wskaźnika temperatury - wg mnie raczej zwalony jest czujnik temperatury CHT, a nie układ i wskaźnik. Czujnik pracuje w dwóch zakresach, w górnym przy wyższych temperaturach jego półprzewodnikowa struktura często ulega uszkodzeniu (jest wtedy zasilany przez PCM wyższym napięciem) i wskazania szaleją. Jeżeli po oczyszczeniu płytki wszystko - oprócz wskazań temperatury - wróci do normy, trzeba będzie zmienić czujnik...
__________________
Zgredzik Ostatnio edytowane przez wojtekjanus ; 05-06-2016 o 16:52 |
05-06-2016, 19:32 | #3 |
ford::beginner
Zarejestrowany: 14-11-2014
Model: Transit
Silnik: 2,0TDDI
Rocznik: 2005
Postów: 22
|
Odp: Wskaźnik temperatury wariuje
A gdzie znajduję się czujnik?
|
05-06-2016, 19:47 | #4 |
FORD|AUTHORIZED
Imię: Wojciech
Zarejestrowany: 02-09-2008
Skąd: Warszawa
Model: Transit
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2003
Postów: 13,993
|
Odp: Wskaźnik temperatury wariuje
Czujnik jest za kołem pasowym, mocowanym na wałku rozrządu po stronie koła zamachowego. Koło napędza krótkim paskiem pompę serwa kierownicy i pompę wodną. Koło jest pod czarną półkolistą plastikową osłoną.
Potrzebna jest specjalna nasadka do wykręcenia i wkręcenia czujnika. [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ]
__________________
Zgredzik |
07-06-2016, 16:01 | #5 |
ford::beginner
Zarejestrowany: 14-11-2014
Model: Transit
Silnik: 2,0TDDI
Rocznik: 2005
Postów: 22
|
Odp: Wskaźnik temperatury wariuje
Ok, czujnik nie kosztował dużo więc go kupiłem i wymienię.
Ale zauważyłem coś innego. Jak w poprzednim poście wspominałem w czasie upału w korku na autostradzie wskażnik temperatury zaczął wędrować pod czerwone pole. Gdy włączam klime to chłodzi ona tylko podczas jazdy, na postoju jakby się wyłączała. Dzisiaj zauważyłem że nie włącza się w ogóle mały wentylator, a chyba powinien jak włączam klimę. Podejrzewam też że duży też się nie włącza po tym jak ostatnio w korku zaczął się grzać. Sprawdziłem bezpiecznik od wentylatora nr 105 pod maską i jest ok. Rozłączyłem dwa przewody przy wentylatorach i z psikałem je preparatem do styków. Podobnie z psikałem główną wtyczkę 3 pinową która idzie od wentylatorów do skrzynki z bezpiecznikami. Sprawdziłem w tej wtyczce napięcie i dochodzi ono do czerwonego przewodu więc chyba jest ok. Poradzisz kolego co o tym myślisz? co może być przyczyną? Jakiś moduł przy wentylatorach czy coś tam jeszcze jest innego? |
07-06-2016, 18:22 | #6 |
FORD|AUTHORIZED
Imię: Wojciech
Zarejestrowany: 02-09-2008
Skąd: Warszawa
Model: Transit
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2003
Postów: 13,993
|
Odp: Wskaźnik temperatury wariuje
Problem jest - określając rzecz matematycznie -... wielowypukły.
Po pierwsze - kiedy PCM widzi zbyt wysoką temperaturę - to wprowadza system w stan ochrony silnika przed przegrzaniem: obcinana jest dawka wtrysku, wentylatory chodzą na full (tu jest jeszcze inny problem, o nim za chwilę), wyłączana jest klima. Po drugie - możesz mieć uszkodzone oporniki wentylatorów chłodnicy i skraplacza (zlokalizowane w obudowie chłodnicy), co powoduje, że klima zupełnie wariuje, włącza się i wyłącza bardzo często, może ulec uszkodzeniu, lepiej jej wtedy nie włączać. Tak więc: wpierw wymień może czujnik temperatury (pamiętaj o paście ceramicznej) i potem zobacz czy wszystko wróciło do normy, czy obydwa wentylatory włączają się po włączeniu klimy i oczywiście, czy wskaźnik się uspokoił. Jeżeli nie, włącza się tylko jeden wentylator lub żaden - trzeba wpierw sprawdzić same wentylatory podając im napięcie na krótko, a jeżeli pracują - to znaczy, że opornik lub obydwa oporniki padły. No i tu jest problem, bo oporników nie ma na rynku (no... nie ma, naprawdę), a cały zestaw dwóch wentylatorów z opornikami kosztuje w ASO 3.300 zł (trzy tysiące trzysta złotych). Są jakieś zamienniki, ale dziadowskie, mnie udało się kupić oryginał - używkę jak nową, na Allegro za 350 zł. Na krótki okres czasu kilku dni (np do czasu zakupu nowych wentylatorów z opornikiem) można zewrzeć spalone oporniki, wentylatory po włączeniu klimy chodzą wtedy na full, ale klima nie ulegnie uszkodzeniu. Wymiana wentylatorów musi być robiona na kanale.
__________________
Zgredzik Ostatnio edytowane przez wojtekjanus ; 07-06-2016 o 18:27 |
07-06-2016, 20:58 | #7 |
ford::beginner
Zarejestrowany: 14-11-2014
Model: Transit
Silnik: 2,0TDDI
Rocznik: 2005
Postów: 22
|
Odp: Wskaźnik temperatury wariuje
Czujnik zmieniony. Po włączeniu klimy wentylatory się nie włączają... :/ Jutro sprawdzę je na krótko...
|
08-06-2016, 17:58 | #8 | |
FORD|AUTHORIZED
Imię: Wojciech
Zarejestrowany: 02-09-2008
Skąd: Warszawa
Model: Transit
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2003
Postów: 13,993
|
Odp: Wskaźnik temperatury wariuje
Cytat:
Natomiast jeżeli włącza się sprzęgło sprężarki klimy - choćby na moment (słychać kliknięcie, także widać koło sprężarki pod prawym błotnikiem), a wentylatory stoją, to trzeba je robić.
__________________
Zgredzik |
|
08-06-2016, 20:36 | #9 |
ford::beginner
Zarejestrowany: 14-11-2014
Model: Transit
Silnik: 2,0TDDI
Rocznik: 2005
Postów: 22
|
Odp: Wskaźnik temperatury wariuje
Tak sprężarka się włącza bo tak klika.
Odkąd mam tego transita to ta sprezarka charakterystycznie strzela, włącza się pochodzi minute, strzeli i się wyłaczy po chwili znowu strzeli i się włączy i tak w kółko. Ktoś mi kiedyś powiedział że tak chodzą te sprezarki w tranzolach. Ogólnie klima chłodzi, tylko te wentylatory nie działają.... :/ Nie znalazłem dzisiaj czasu zeby na krótko je sprawdzić, może jutro z rana. |
09-06-2016, 08:16 | #10 | |
FORD|AUTHORIZED
Imię: Wojciech
Zarejestrowany: 02-09-2008
Skąd: Warszawa
Model: Transit
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2003
Postów: 13,993
|
Odp: Wskaźnik temperatury wariuje
Cytat:
Przy prawidłowo działających wentylatorach sprężarka bardzo rzadko się włącza i wyłącza, przy niedziałających co chwila. Ja obstawiam, że padł ci zespół oporników i być może któryś z wentylatorów, rzuciłem okiem na Allegro, ogłoszenia są, ale na cały zespół z chłodnicą i skraplaczem, więc drogo... [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ] [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ] Samych oporników nigdzie nie ma, dorobić je to bardzo duże ryzyko, bo są to oporniki o bardzo dużej mocy, zabezpieczone masą ceramiczną (tam płynie prąd ok. 30-40A, a mocowane są w plastikowej osłonie - więc można przy zamontowanej samoróbce spalić auto... Z następnego modelu Mk7 już nie pasują, tam nie ma oporników, tylko jest moduł elektroniczny. Ewentualnie z dwóch innych podobnych coś udłubać, np z Jumpera [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ] Będziesz miał kłopot - obym się mylił...
__________________
Zgredzik Ostatnio edytowane przez wojtekjanus ; 09-06-2016 o 08:41 |
|