Forum Ford Club Polska

Sprawdzanie Numeru VIN





Wróć   Forum Ford Club Polska > Samochody > Ford Transit
Rejestracja FAQ Kalendarz Dzisiejsze posty Szukaj

Komunikaty

Dołącz teraz!
Zapraszamy do rejestracji!
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum!


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Przeszukaj ten temat
Stary 05-06-2016, 13:51   #1
Musti579
ford::beginner
 
Zarejestrowany: 14-11-2014
Model: Transit
Silnik: 2,0TDDI
Rocznik: 2005
Postów: 22
Domyślnie Wskaźnik temperatury wariuje

Witam!

Odkąd kupiłem swojego Tranzola miałem problem z zegarami, otóż nie działają w ogóle przyciski od przestawiania zegarka i kasowania przebiegu dziennego.
Sam przebieg kasuje się kiedy chce, nieraz dojdzie do 800km a nieraz cały dzień kasuje go na 2km. Podobnie zegarek, nieraz wchodzi w tryb ustawiania i mruga godzina poźniej minuta. Ale najbardziej mnie martwi wariujący wskaźnik temperatury. Podczas jazdy potrafi z pionu zjechać do zera a później w górę.
Podejrzewam że jest to spowodowane właśnie jakimś problemem z zegarami stąd te cyrki, ale wolę się upewnić na 100%.
Tydzień temu podczas upałów w Niemczech stałem w korku i jak nigdy wskaźnik zaczął wędrować w kierunku czerwonego pola i zwątpiłem czy to tak temperatura skoczyła czy znowu coś z zegarami.

Oto filmik nagrany w tamtym roku jak wariuje wskaźnik. Miał ktoś już taką przypadłość???
[Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ]

Musti579 jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 05-06-2016, 16:47   #2
wojtekjanus
FORD|AUTHORIZED
 
Avatar wojtekjanus
 
Imię: Wojciech
Zarejestrowany: 02-09-2008
Skąd: Warszawa
Model: Transit
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2003
Postów: 13,993
Domyślnie Odp: Wskaźnik temperatury wariuje

Zespół zegarów to dosyć skomplikowany układ elektroniczny. Na płytce drukowanej pojawiają się z czasem charakterystyczne wykwity w miejscach lutów, które rozrastają się i łącza z sąsiednimi - i układ zaczyna wariować.
Płytka elektroniczna jest dwustronnie drukowana, ale bardzo ciężko jest dostać się do powierzchni płytki po stronie wskaźników. Trzeba bowiem zdjąć wskazówki z osiek zegarów - mnie się to nie udało...
Tym nie mniej, kiedy pierwszy raz zaczęły wariować zegary, pomogło wyczyszczenie tylnej powierzchni płytki - spirytusem czystą ligniną.

Ostatnio, po kilku latach spokoju, zaczęły wyłączać mi się zegary analogowe oraz cyfrowe - ale już tylko dotknięcie wtyku wielopinowego przywracało prawidłowe działanie. Czasem na minutę, czasem na tydzień. Trzeba byłoby przelutować na płytce od tyłu mocowania gniazda wielopinowego - ale jak już pisałem, nie dałem rady zdjąć tych cholernych wskazówek. Kupiłem więc używkę zegarów za 350 zł i jest ok.

Tak więc: radzę wpierw wyjąć zegary, zdjąć tylną osłonę płytki i przemyć ją spirytusem. Jeżeli to nie pomoże - wiesz co robić...

Jedna moja wątpliwość dotyczy wskaźnika temperatury - wg mnie raczej zwalony jest czujnik temperatury CHT, a nie układ i wskaźnik. Czujnik pracuje w dwóch zakresach, w górnym przy wyższych temperaturach jego półprzewodnikowa struktura często ulega uszkodzeniu (jest wtedy zasilany przez PCM wyższym napięciem) i wskazania szaleją. Jeżeli po oczyszczeniu płytki wszystko - oprócz wskazań temperatury - wróci do normy, trzeba będzie zmienić czujnik...
__________________
Zgredzik

Ostatnio edytowane przez wojtekjanus ; 05-06-2016 o 16:52
wojtekjanus jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 05-06-2016, 19:32   #3
Musti579
ford::beginner
 
Zarejestrowany: 14-11-2014
Model: Transit
Silnik: 2,0TDDI
Rocznik: 2005
Postów: 22
Domyślnie Odp: Wskaźnik temperatury wariuje

A gdzie znajduję się czujnik?
Musti579 jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 05-06-2016, 19:47   #4
wojtekjanus
FORD|AUTHORIZED
 
Avatar wojtekjanus
 
Imię: Wojciech
Zarejestrowany: 02-09-2008
Skąd: Warszawa
Model: Transit
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2003
Postów: 13,993
Domyślnie Odp: Wskaźnik temperatury wariuje

Czujnik jest za kołem pasowym, mocowanym na wałku rozrządu po stronie koła zamachowego. Koło napędza krótkim paskiem pompę serwa kierownicy i pompę wodną. Koło jest pod czarną półkolistą plastikową osłoną.
Potrzebna jest specjalna nasadka do wykręcenia i wkręcenia czujnika.
[Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ]
__________________
Zgredzik
wojtekjanus jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 07-06-2016, 16:01   #5
Musti579
ford::beginner
 
Zarejestrowany: 14-11-2014
Model: Transit
Silnik: 2,0TDDI
Rocznik: 2005
Postów: 22
Domyślnie Odp: Wskaźnik temperatury wariuje

Ok, czujnik nie kosztował dużo więc go kupiłem i wymienię.
Ale zauważyłem coś innego.
Jak w poprzednim poście wspominałem w czasie upału w korku na autostradzie wskażnik temperatury zaczął wędrować pod czerwone pole.
Gdy włączam klime to chłodzi ona tylko podczas jazdy, na postoju jakby się wyłączała.
Dzisiaj zauważyłem że nie włącza się w ogóle mały wentylator, a chyba powinien jak włączam klimę. Podejrzewam też że duży też się nie włącza po tym jak ostatnio w korku zaczął się grzać.
Sprawdziłem bezpiecznik od wentylatora nr 105 pod maską i jest ok.
Rozłączyłem dwa przewody przy wentylatorach i z psikałem je preparatem do styków. Podobnie z psikałem główną wtyczkę 3 pinową która idzie od wentylatorów do skrzynki z bezpiecznikami. Sprawdziłem w tej wtyczce napięcie i dochodzi ono do czerwonego przewodu więc chyba jest ok.
Poradzisz kolego co o tym myślisz? co może być przyczyną? Jakiś moduł przy wentylatorach czy coś tam jeszcze jest innego?
Musti579 jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 07-06-2016, 18:22   #6
wojtekjanus
FORD|AUTHORIZED
 
Avatar wojtekjanus
 
Imię: Wojciech
Zarejestrowany: 02-09-2008
Skąd: Warszawa
Model: Transit
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2003
Postów: 13,993
Domyślnie Odp: Wskaźnik temperatury wariuje

Problem jest - określając rzecz matematycznie -... wielowypukły.
Po pierwsze - kiedy PCM widzi zbyt wysoką temperaturę - to wprowadza system w stan ochrony silnika przed przegrzaniem: obcinana jest dawka wtrysku, wentylatory chodzą na full (tu jest jeszcze inny problem, o nim za chwilę), wyłączana jest klima.
Po drugie - możesz mieć uszkodzone oporniki wentylatorów chłodnicy i skraplacza (zlokalizowane w obudowie chłodnicy), co powoduje, że klima zupełnie wariuje, włącza się i wyłącza bardzo często, może ulec uszkodzeniu, lepiej jej wtedy nie włączać.

Tak więc: wpierw wymień może czujnik temperatury (pamiętaj o paście ceramicznej) i potem zobacz czy wszystko wróciło do normy, czy obydwa wentylatory włączają się po włączeniu klimy i oczywiście, czy wskaźnik się uspokoił. Jeżeli nie, włącza się tylko jeden wentylator lub żaden - trzeba wpierw sprawdzić same wentylatory podając im napięcie na krótko, a jeżeli pracują - to znaczy, że opornik lub obydwa oporniki padły.
No i tu jest problem, bo oporników nie ma na rynku (no... nie ma, naprawdę), a cały zestaw dwóch wentylatorów z opornikami kosztuje w ASO 3.300 zł (trzy tysiące trzysta złotych). Są jakieś zamienniki, ale dziadowskie, mnie udało się kupić oryginał - używkę jak nową, na Allegro za 350 zł. Na krótki okres czasu kilku dni (np do czasu zakupu nowych wentylatorów z opornikiem) można zewrzeć spalone oporniki, wentylatory po włączeniu klimy chodzą wtedy na full, ale klima nie ulegnie uszkodzeniu.

Wymiana wentylatorów musi być robiona na kanale.
__________________
Zgredzik

Ostatnio edytowane przez wojtekjanus ; 07-06-2016 o 18:27
wojtekjanus jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 07-06-2016, 20:58   #7
Musti579
ford::beginner
 
Zarejestrowany: 14-11-2014
Model: Transit
Silnik: 2,0TDDI
Rocznik: 2005
Postów: 22
Domyślnie Odp: Wskaźnik temperatury wariuje

Czujnik zmieniony. Po włączeniu klimy wentylatory się nie włączają... :/ Jutro sprawdzę je na krótko...
Musti579 jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 08-06-2016, 17:58   #8
wojtekjanus
FORD|AUTHORIZED
 
Avatar wojtekjanus
 
Imię: Wojciech
Zarejestrowany: 02-09-2008
Skąd: Warszawa
Model: Transit
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2003
Postów: 13,993
Domyślnie Odp: Wskaźnik temperatury wariuje

Cytat:
Napisał Musti579 Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Czujnik zmieniony. Po włączeniu klimy wentylatory się nie włączają... :/ Jutro sprawdzę je na krótko...
Ok, ok, ale czy klima załącza chociaż na krótko sprężarkę? Bo jeżeli nie, to może być uszkodzona klima (chociażby brak czynnika) i wentylatory też się nie załączą.
Natomiast jeżeli włącza się sprzęgło sprężarki klimy - choćby na moment (słychać kliknięcie, także widać koło sprężarki pod prawym błotnikiem), a wentylatory stoją, to trzeba je robić.
__________________
Zgredzik
wojtekjanus jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 08-06-2016, 20:36   #9
Musti579
ford::beginner
 
Zarejestrowany: 14-11-2014
Model: Transit
Silnik: 2,0TDDI
Rocznik: 2005
Postów: 22
Domyślnie Odp: Wskaźnik temperatury wariuje

Tak sprężarka się włącza bo tak klika.
Odkąd mam tego transita to ta sprezarka charakterystycznie strzela, włącza się pochodzi minute, strzeli i się wyłaczy po chwili znowu strzeli i się włączy i tak w kółko. Ktoś mi kiedyś powiedział że tak chodzą te sprezarki w tranzolach. Ogólnie klima chłodzi, tylko te wentylatory nie działają.... :/ Nie znalazłem dzisiaj czasu zeby na krótko je sprawdzić, może jutro z rana.
Musti579 jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 09-06-2016, 08:16   #10
wojtekjanus
FORD|AUTHORIZED
 
Avatar wojtekjanus
 
Imię: Wojciech
Zarejestrowany: 02-09-2008
Skąd: Warszawa
Model: Transit
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2003
Postów: 13,993
Domyślnie Odp: Wskaźnik temperatury wariuje

Cytat:
Napisał Musti579 Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Ogólnie klima chłodzi, tylko te wentylatory nie działają....
Nie włączaj raczej klimy przy niedziałających wentylatorach, ciśnienie wtedy skacze tak wysoko, że można zniszczyć instalację. Podczas szybkiej jazdy jest naturalne chłodzenie skraplacza i jest jeszcze ok, ale w mieście nie...
Przy prawidłowo działających wentylatorach sprężarka bardzo rzadko się włącza i wyłącza, przy niedziałających co chwila.

Ja obstawiam, że padł ci zespół oporników i być może któryś z wentylatorów, rzuciłem okiem na Allegro, ogłoszenia są, ale na cały zespół z chłodnicą i skraplaczem, więc drogo... [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ] [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ]

Samych oporników nigdzie nie ma, dorobić je to bardzo duże ryzyko, bo są to oporniki o bardzo dużej mocy, zabezpieczone masą ceramiczną (tam płynie prąd ok. 30-40A, a mocowane są w plastikowej osłonie - więc można przy zamontowanej samoróbce spalić auto... Z następnego modelu Mk7 już nie pasują, tam nie ma oporników, tylko jest moduł elektroniczny.
Ewentualnie z dwóch innych podobnych coś udłubać, np z Jumpera [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ]
Będziesz miał kłopot - obym się mylił...
__________________
Zgredzik

Ostatnio edytowane przez wojtekjanus ; 09-06-2016 o 08:41
wojtekjanus jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz



Zasady postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony

Skocz do forum


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 05:07.


User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.