|
Dołącz teraz!
|
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum! |
|
Narzędzia wątku | Przeszukaj ten temat |
03-02-2014, 21:47 | #1 |
ford::advanced
Zarejestrowany: 19-07-2011
Skąd: Limassol/CYPR
Model: Ford Transit/CUSTOM
Silnik: 2.5D/2.2
Rocznik: 1995/2015
Postów: 432
|
wtrysk wody do kolektora
Zeby zaczac od poczatku - wymienilem filtr powietrza na stozkowy, zablokowalem EGR, ustawilem przepustnice na otwarta i - halas przy szybkiej jezdzie nieco mnie juz meczyl.
Po podlaczeniu na powrot przepustnicy na wolnych obrotach wyraznie brakowalo mu tego "czegos" i podczas gwaltownego przyspieszania a takze podczas manewrowania na wstecznym nieeezle kopcil. W zwiazku z tym kilka dni temu zaczalem zabawe z wyczytanym gdzies/kiedys dostarczaniem wody do kolektora. Miedzy innymi podlaczylem kilka rzeczy, zmniejszylem dawke wtrysku na pompie Po 4 dniach i przejechaniu ok 350 km zauwazylem co nastepuje: kopcenia - nawet przy ostrym przegazowaniu i podczas szybkiej jazdy prawie nie widac. Dynamika nieco oslabla ale tak naprawde ledwo wyczywalnie. Predkosc maks pozostala na takim samym poziomie, za to kultura pracy poszla na plus. Silnik pracuje rowniej, jest bardziej elastyczny. Spozycie paliwka na tym dystansie spadlo o ok 6,5 ltr Zuzycie wody wynioslo ok 11 ltr. czyli matematycznie paliwo - 6.5 ltr x 1.4 eur = 9.1 eur woda - 11 ltr x 1.5 eur za 5ltr butle = 3.3 eur. Wychodzi wiec na to, ze jak na razie na kazdych 100 km wychodzi taniej o ok 2Eur koszty calej instalacji wychodza ok 10 Eur I tu zaczyna sie moje pytanie - w trakcie dostarczania wody nastepuje silne schlodzenie kolektora dolotowego i zauwazalnie wolniej silnik lapie temperature robocza. Czy takie chlodzenie nie bedzie w dluzszym czasie grozne dla tlokow albo czegos tam jeszcze? Postaram sie jeszcze poprobowac z wielkoscia dyszki do wody, otwieraniem zaworu itd i potem wrzuce jakies foto i dokladne wielkosci tego co wlozylem. Ostatnio edytowane przez tomlim ; 03-02-2014 o 21:51 |
04-02-2014, 10:19 | #2 | |
FORD|AUTHORIZED
Imię: Wojciech
Zarejestrowany: 02-09-2008
Skąd: Warszawa
Model: Transit
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2003
Postów: 13,993
|
Odp: wtrysk wody do kolektora
Cytat:
Tego typu patenty (tzw chłodzenie wewnętrzne) stosuje się generalnie w wysilonych silnikach wyczynowych. Do komercyjnej jazdy na pewno nie, a jeszcze w naszym klimacie gdzie zimą temperatura w nocy spada do minus kilkunastu stopni - to jest zupełnie wykluczone. Na Cyprze może można... - ale ja bym nie ryzykował uszkodzenia silnika. Tym bardziej, że silnik Osiołka - co jak co - ale nie jest wysilony...
__________________
Zgredzik |
|
04-02-2014, 20:18 | #3 |
ford::average
Zarejestrowany: 27-11-2008
Skąd: Człopa
Model: Transit 80
Silnik: 2,5 D
Rocznik: 1999
Postów: 121
|
Odp: wtrysk wody do kolektora
Ale to chyba to nie chodzi o wtrysk wody, ale wtrysk pary do kolektora. Kiedyś o tym sobie trochę czytałem i do wytworzeni pary służy generator pary elektryczny, albo w bardziej prymitywnych wersjach owijają miedzianą rurką kolektor, który po rozgrzaniu się nagrzewa ten przewód (w nim płynie woda) dając parę. W drugiej wersji układ włącza się dopiero po jakieś chwili aż się trochę rozgrzeję silnik. Wiadomo że taki układ można sobie rozbudowywać żeby działał automatycznie.
W tym artykule było napisane że gdzieś w Kanadzie podobno jakieś firmy bardziej masowo używają takiego czegoś. Korzyści jakie miałoby to przynosić to redukcja zużycia paliwa nawet do 50%, duża cichsza praca silnika i bardziej harmonijnie rozwijanie mocy. Szczerze mówiąć to po przeczytaniu tego, sam miałem ochotę założyć na próbę do osiołka takie ustrojstwo (musi to być prosty diesel, albo benzyna), ale trochę bałem się konsekwencji (o tym jak to wpływa na trwałość nie było nic napisane) i pomysł upadł ;-) Podobno też, tak jak pisał wcześniej Wojtek było to używane w wyczynowych pojazdach sportowych i w samolotach... Bump: W Polsce tez ktoś próbował samodzielnie skonstruować taką instalację, trochę prymitywa, ale konstruktor twierdzi że działa: http://www.youtube.com/watch?v=l2vi-TvyA3Q :-) |
04-02-2014, 22:10 | #4 | |
ford::expert
Zarejestrowany: 30-12-2006
Skąd: Szczecin
Model: Ś. P. Transit 100
Silnik: 2,5 D
Rocznik: *1992 / +2011
Postów: 2,272
|
Odp: wtrysk wody do kolektora
Cytat:
__________________
A prywatnie ... Toyotka D4D |
|
05-02-2014, 08:12 | #5 | |
FORD|AUTHORIZED
Imię: Wojciech
Zarejestrowany: 02-09-2008
Skąd: Warszawa
Model: Transit
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2003
Postów: 13,993
|
Odp: wtrysk wody do kolektora
Cytat:
Chodzi o wtrysk wody... Ja o parze za dużo nie słyszałem w silnikach spalinowych. Natomiast mój kolega z pracy w latach 70-tych ubiegłego wieku, który starował w terenowych rajdach skuterem, "Osa" miał zainstalowane tzw wewnętrzne chłodzenie silnika - w postaci dodatkowej dyszki rozpylającej wodę. Uważam, że gdyby tego typu patenty miały jakikolwiek sens powszechnego stosowania w motoryzacji - to już dawno by je stosowano w silnikach spalinowych.
__________________
Zgredzik |
|