|
Dołącz teraz!
|
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum! |
|
Narzędzia wątku | Przeszukaj ten temat |
06-02-2012, 09:33 | #1 |
ford::specialist
Zarejestrowany: 29-12-2009
Skąd: małopolska
Model: escort mkVII Ghia
Silnik: 1,8 td 70KM
Rocznik: 97
Postów: 755
|
Escort – rozrusznik od TDDi, świece od Opla 1,7td i inne modyfikacje.
Ponieważ od długiego czasu trafiam na różne szczątkowe informacje dotyczące elementów jak w tytule, a nigdzie nie ma tego jasno napisane, postanowiłem założyć taki oto wątek. A powód jest prozaiczny i sezonowy, czyli odpalanie na mrozie. Chodzi o to, aby zebrać tu informacje (nie przypuszczenia, domysły i żale, a informacje) dotyczące różnych modyfikacji, które poprawiają odpalanie Escorta TD w niskich temperaturach.
Chodzi o modyfikacje jakie można wprowadzi, a nie o rzeczy oczywista jak drożny filtr paliwa, odpowiednie paliwko, sprawny akumulator, odpowiednia kompresja, niezapowietrzony układ paliwowy, itd. -Rozrusznik od Focusa TDDi Podobno w Escortach montowano rozruszniki 1,7 kW, a w Focusach 2,2 kW. Zamontowanie w Escorcie rozrusznika od Focusa ponoć znacząco poprawia rozruch w niskich temperaturach. To proste i logiczne, bo rozrusznik szybciej kręci. I teraz pytanie: Czy każdy rozrusznik do Focusa TDDi będzie pasował i czy każdy ma te 2,2kW? Jeśli nie to jak rozpoznać ten właściwy, aby nie okazało się, że pieniądze poszły w błoto, a poprawy brak? -Świece żarowe od Astry 1,7 td Podobno zamontowanie świec żarowych od Opla 1,7td poprawia zimowy rozruch. Jest to logiczne, gdyż te świece mają takie same parametry, lecz dłuższy żarnik. Z moich obserwacji wynika iż do Escorta można z grubsza zakupić 3 rodzaje świec żarowych, które różnią się żarnikami: 1.Żarnik gruby, długość 17mm 2.Żarnik cienki, długość 20,5mm 3.Żarnik gruby, długość 20,5mm Osobiście używałem świec 17mm i gdy ponad rok temu przesiadłem się na świece 20,5mm (cienkie), odczułem znaczną poprawę. Świece do astry mają gruby żarnik długości UWAGA 24,5mm. I teraz pytanie: Czy faktycznie można zastosować świece od Opla i czy faktycznie takie rozwiązanie pomaga w zimowym rozruchu, czy to jakieś brednie? Na oko różni się tylko żarnikiem. Ale ponieważ na oko to wiadomo co... więc chciałbym się dowiedzieć, czy faktycznie takie świece przypasują. Obawiam się, czy nie będzie problemu z ich osadzeniem i czy w komorze wstępnej zmieści się żarnik o takiej długości. Prosze o wpisywanie odpowiedzi na pytania dodyczące tych dwóch (puki co) modyfikacji. Jeśli ktoś słychał lub stosował inne "usprawnienia" prosze, aby też się podzielił informacjami.
__________________
Mój samochód jest prawie jak skarbonka. Różnica jest taka, że jak się rozbije to nie wysypią się pieniądze, które w niego włożyłem... |
06-02-2012, 10:37 | #2 |
ford::professional
Imię: Marcin
Zarejestrowany: 22-06-2008
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Model: Ford fiesta mk4, mondeo mk4
Silnik: 1.8MTDI/170KM 2.0TDCI/140KM
Rocznik: 1998/2010
Postów: 1,771
|
Odp: Escort – rozrusznik od TDDi, świece od Opla 1,7td i inne modyfikacje.
Fizycznie rozruszniki od TDDI będą pasować wszystkie (również te od TDCI), ale nie wszystkie rozruszniki od TDDI to są rozruszniki 2.2kW. Trzeba patrzeć na oznaczenia, i zwrócić na to uwagę.
Odnośnie świec - podstawowym problemem w escortowych dieslach nie są świece w kontekście grubości, czy długości żarnika, a to, że są rozłączane w momencie rozruchu silnika. Czyli grzejemy, grzejemy, przekręcamy kluczyk, świece i połowa elektryki auta się wyłączają, rozrusznik kręci i w tym momencie silnik zasysa lodowate powietrze, świece nie tylko nie grzeją, ale się już chłodzą... Przeróbka elektryki pod tym względem rozwiązałaby problem, ale obnażyła by leciwość i kondycję większości akumulatorów które jeżdżą w escortach. Jak już mowa o świecach - to tylko i wyłącznie te, które zaleca producent auta - EZD39. Trzecia kwestia - problem zaworka stop w pompie, a konkretnie sytuacji w której po mroźnej nocy akumulator ma skandaliczną sprawność. Kręcimy rozrusznikiem, kręcimy, kręcimy... patrzymy na kontrolki, a one prawie się nie żarzą. Pytanie: czy zaworek stop w pompie wtryskowej ma wystarczająco dużo energii w takiej sytuacji by się nie zamykać? Rozwiązanie: przetwornica napięcia dla zaworka, która będzie utrzymywać stabilne +12V dla zaworka niezależnie od wahań napięcia na wejściu (w praktyce wystarczy od 6 do 14V). |
06-02-2012, 10:53 | #3 | |
ford::specialist
Zarejestrowany: 29-12-2009
Skąd: małopolska
Model: escort mkVII Ghia
Silnik: 1,8 td 70KM
Rocznik: 97
Postów: 755
|
Odp: Escort – rozrusznik od TDDi, świece od Opla 1,7td i inne modyfikacje.
Cytat:
A jak wchodzimy w TDCi, to czy rozrószniki też są różne, czy wszystkie mają 2,2kW?? i czy wszystkie będą fizycznie pasować? Chodzi o to, aby w momencie kupna wiedzieć co się bierze.
__________________
Mój samochód jest prawie jak skarbonka. Różnica jest taka, że jak się rozbije to nie wysypią się pieniądze, które w niego włożyłem... |
|
06-02-2012, 11:06 | #4 |
ford::professional
Imię: Marcin
Zarejestrowany: 22-06-2008
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Model: Ford fiesta mk4, mondeo mk4
Silnik: 1.8MTDI/170KM 2.0TDCI/140KM
Rocznik: 1998/2010
Postów: 1,771
|
Odp: Escort – rozrusznik od TDDi, świece od Opla 1,7td i inne modyfikacje.
1S4U11000AA (1S4U-11000-AA)
97BB11000B3D (97BB-11000-B3D) 98AB11000AD (98AB-11000-AD) 97BB-11000-BB Te oznaczenia dotyczą rozruszników 2.2kW na 100% Ale sam rozrusznik nie rozwiąże problemu = nawet 2.2kW nie zakręci silnikiem porządnie, jak w środku pływa stary/słaby półsyntetyk albo co gorsza minerał. |
06-02-2012, 11:16 | #5 |
ford::specialist
Zarejestrowany: 29-12-2009
Skąd: małopolska
Model: escort mkVII Ghia
Silnik: 1,8 td 70KM
Rocznik: 97
Postów: 755
|
Odp: Escort – rozrusznik od TDDi, świece od Opla 1,7td i inne modyfikacje.
Dlatego też napisałem, iż temat nie dotyczy oczywistych oczywistości. Wiadomo, że bez sprawnego akumulatora i z bryndzą zamiast oleju daleko się nie zajedzie Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Dzięki za odpowiedź. Hmm... Czy ktoś nie wie o jeszcze jakichś oznaczeniach??? Niestety, ale kombinacji kodów na rozrósznikach jest tak wiele, ze cieżko będzie znaleźć jeden z tych 4 Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
__________________
Mój samochód jest prawie jak skarbonka. Różnica jest taka, że jak się rozbije to nie wysypią się pieniądze, które w niego włożyłem... |
06-02-2012, 11:27 | #6 |
ford::professional
Imię: Marcin
Zarejestrowany: 22-06-2008
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Model: Ford fiesta mk4, mondeo mk4
Silnik: 1.8MTDI/170KM 2.0TDCI/140KM
Rocznik: 1998/2010
Postów: 1,771
|
Odp: Escort – rozrusznik od TDDi, świece od Opla 1,7td i inne modyfikacje.
Można się jeszcze pokusić o wymianę przekaźnika na taki z dłuższym czasem nagrzewania świec (przekaźnik świec żarowych H132060 - HÜCO - ale to nie dotyczy silników ENDURA!) - fabryczny w escortach TD podgrzewa świece 15 sek, potem się wyłącza, ten który ja zapodałem - grzeje świece 30-40 sekund.
Ale ten przekaźnik nie rozwiązuje problemu o którym napisałem wcześniej - wyłączania grzania świec w trakcie rozruchu. Ciekawostka: ostatnio ktoś podawał biuletyn forda, w którym zalecano wymianę sterownika silnika w dieslach Endura TD - ten sterownik właśnie między innymi zmienia sposób załączania świec. Zastosowanie tego patentu w zwykłych TD zapewne rozwiązało by problem odpalania w 90%... |
06-02-2012, 11:47 | #7 | |
ford::specialist
Zarejestrowany: 29-12-2009
Skąd: małopolska
Model: escort mkVII Ghia
Silnik: 1,8 td 70KM
Rocznik: 97
Postów: 755
|
Odp: Escort – rozrusznik od TDDi, świece od Opla 1,7td i inne modyfikacje.
Cytat:
A jak chodzi o sterownik silnika to mogę tylko otworzyć szeroko oczy, o tak Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Gdzie ten sterownik siedzi? Czy ma swoją fizyczną postać, czy jest poprostu wgrany w komputer (czy coś co spełnia rolę komputera, bo zaraz ktoś się przyczepi, że w escortach nie było komputera)? I najważniejsza jak go zdobyć??? (obawiam się, że będzie z tym problem, skoro takie rozwiązanie nie jest jeszcze powszechnie znane, a przecież silniki TD już długo jeżdżą po drogach) PS. Problem grzania można w awaryjnych sytuacjach rozwiązać przez połączenie (np. kablem rozruchowym) świec z + na aku. Ale obwaiam się, że mogłoby dojść do tego, że zabraknie prądu dla rozrusznika i z odpalenia d...a (kurcze, kiedyś była na to taka fajna emotikonka Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. ). A swoją drogą to jaki jest optymalny czas grzania świec w fordowskim TD?
__________________
Mój samochód jest prawie jak skarbonka. Różnica jest taka, że jak się rozbije to nie wysypią się pieniądze, które w niego włożyłem... |
|
06-02-2012, 11:56 | #8 |
ford::professional
Imię: Marcin
Zarejestrowany: 22-06-2008
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Model: Ford fiesta mk4, mondeo mk4
Silnik: 1.8MTDI/170KM 2.0TDCI/140KM
Rocznik: 1998/2010
Postów: 1,771
|
Odp: Escort – rozrusznik od TDDi, świece od Opla 1,7td i inne modyfikacje.
Tu masz informację o sterowniku silnika: [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ]
Sterownik siedzi w tym samym miejscu co w benzyniakach, o ile dobrze pamiętam - okolice prawego słupka... Ale co do lokalizacji - mogę się mylić, niech mnie ktoś poprawi w razie czego. Oczywiście wiedziałeś że Endura ma swój sterownik? To on zarządza otwarciem EGR, czasem grzania świec w Endurze, steruje obrotomierzem, itp... Odnośnie tego czy mogłoby braknąć prądu dla rozrusznika - wiesz, jeśli producent zaleca takie działanie, i modyfikuje sterownik tak, by tak to właśnie działało, to z czym my mamy się spierać? Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Jeśli rozruch nie następuje za 2, 3 razem to i tak energii zaczyna brakować prędzej czy później. Co do optymalnego czasu trwania grzania świec - nie wiem ile zaleca producent, ale zważywszy na to że rozruch u mnie się wyraźnie poprawił po wymianie przekaźnika na taki z dłuższym czasem grzania, to podejrzewam że sporo więcej niż te standardowe escortowe 15sekund... |
06-02-2012, 12:17 | #9 |
ford::specialist
Zarejestrowany: 29-12-2009
Skąd: małopolska
Model: escort mkVII Ghia
Silnik: 1,8 td 70KM
Rocznik: 97
Postów: 755
|
Odp: Escort – rozrusznik od TDDi, świece od Opla 1,7td i inne modyfikacje.
Czyli sterownik siedzi w komputrze, czy jest osobne urzadzenie ze sterownikiem (czy może raczej sterownik jest tym czymś co można nazwać komputerem)? Czy jeśli jest w kompie to wystarczy kupić komputer od nowszego escorta (bo ponoć późniejsze escorty miały już sterownik poprawiony)?
__________________
Mój samochód jest prawie jak skarbonka. Różnica jest taka, że jak się rozbije to nie wysypią się pieniądze, które w niego włożyłem... |
06-02-2012, 12:34 | #10 |
ford::professional
Imię: Marcin
Zarejestrowany: 22-06-2008
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Model: Ford fiesta mk4, mondeo mk4
Silnik: 1.8MTDI/170KM 2.0TDCI/140KM
Rocznik: 1998/2010
Postów: 1,771
|
Odp: Escort – rozrusznik od TDDi, świece od Opla 1,7td i inne modyfikacje.
Sterownik == komputer, oba określenia dotyczą tego samego urządzenia.
|