|
Dołącz teraz!
|
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum! |
|
Narzędzia wątku | Przeszukaj ten temat |
27-11-2010, 22:46 | #1 |
ford::advanced
Zarejestrowany: 10-04-2009
Skąd: Mrągowo
Model: c-max
Silnik: 1,6 tdci 109 KM
Rocznik: 2004
Postów: 263
|
Sprawdzenie świec żarowych - błąd P138B zagadka rozwiązana
Witam,
Dziś rozwiązałem zagadkę tajemniczego błędu P138B, który notorycznie się pojawiał. W sieci niewiele jest na ten temat, jedynie ogólne informacje że dotyczy modułu świec żarowych. Okazało się , że winowajcą była jedna ze świec żarowych, która miała zwarcie do masy. Co ciekawe, to fakt że aby sprawdzić świece żarowe wcale nie trzeba ich wykręcać z korpusu silnika. Wystarczy rozpiąć wtyczkę 4-pinową , która znajduje się w pobliżu pokrywy rozrządu. Mierząc rezystancję pomiędzy poszczególnymi pinami a masą silnika można stwierdzić czy świeca jest uszkodzona. Przy sprawnej świecy rezystancja ta wynosi ok 1 Ohm. Mierząc rezystancję pomiędzy pinami we wtyczce będzie odpowiednio ok 2 Ohm , ponieważ wtedy mamy 2 świece połączone szeregowo ( poprzez masę silnika). Przy świecy uszkodzonej " na przerwę” czyli przepalonej będzie brak rezystancji . Przy świecy zwartej do masy rezystancja pomiędzy pinem a masą będzie ok 0 Ohm a rezystancja pomiędzy pinami we wtyczce będzie tylko rezystancją jednej świecy czyli ok 1 Ohm zamiast 2 Ohm Żeby być w 100% pewnym można podłączyć do kolejnych pinów przewód od plusa akumulatora z wpiętym szeregowo amperomierzem i bezpiecznikiem np 30A. Przy sprawnej świecy popłynie prąd ok 11 A , przy uszkodzonej " na przerwę" prąd nie popłynie czyli 0 , natomiast przy świecy zwartej do masy prąd będzie bardzo duży i bezpiecznik się przepali. Może się komuś przyda ....Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Ostatnio edytowane przez merchel ; 27-11-2010 o 22:50 |
15-10-2014, 17:15 | #2 |
ford::advanced
Imię: Andrzej
Zarejestrowany: 10-10-2013
Skąd: Warszawa
Model: Focus MK2 lift 1.6tdci HB, Mk3 lift HB
Silnik: 1.6tdci/2.0tdci
Rocznik: 2008/2015
Postów: 202
|
Odp: Sprawdzenie świec żarowych - błąd P138B zagadka rozwiązana
Również miałem styczność z wyżej wymienionym błędem P138b, u mnie problemem okazały się styki najprawdopodobniej w skrzynce bezpieczników koło akumulatora.
Sprawdziłem świece żarowe okazały się dobre. W kostce od świec żarowych (zd. post wyżej) popodginałem wsuwki żeńskie, aby na pewno dobrze łączyły się z wsuwkami męskimi. Ze skrzynki bezpieczników wyjąłem wszystkie przekaźniki i bezpieczniki, i oczyściłem wszystkie nóżki, następnie popodginałem wszystkie gniazda przekaźników i bezpieczników, dla pewności popodginałem również wszystkie wsuwki w głównej wtyczce dochodzącej do skrzynki. Błąd już się nie pojawia, całość operacji trwała ok. 2 godzin Ostatnio edytowane przez 1endzi ; 15-10-2014 o 17:18 |
15-10-2014, 18:53 | #3 |
ford::beginner
Imię: Maciej
Zarejestrowany: 27-02-2014
Skąd: Wołów
Model: Ford c-max
Silnik: 2.0 TDCI
Rocznik: 2004
Postów: 10
|
Odp: Sprawdzenie świec żarowych - błąd P138B zagadka rozwiązana
Czy schemat i wartości pomiarów przekładają się jakoś na silnik 2.0 tdci?
|
15-10-2014, 19:41 | #4 |
ford::expert
Imię: Ł
Zarejestrowany: 05-09-2009
Skąd: Krk
Model: Kuga Mk3
Silnik: 2.5 FHEV AWD
Rocznik: 2023
Postów: 2,680
|
Odp: Sprawdzenie świec żarowych - błąd P138B zagadka rozwiązana
No nie odkryłeś niczego nowego, tymbardziej, że NA TYM forum jest z 5 tematów o tym błędzie i przynajmniej w 3 miejscach jest opisana dokładnie ta metoda w dokładnie tym silniku.
__________________
Jak mogę, to pomogę Kontakt: wrzoch(at)gmail.com |
26-01-2015, 10:51 | #5 |
ford::advanced
Zarejestrowany: 10-04-2009
Skąd: Mrągowo
Model: c-max
Silnik: 1,6 tdci 109 KM
Rocznik: 2004
Postów: 263
|
Odp: Sprawdzenie świec żarowych - błąd P138B zagadka rozwiązana
Popatrz tylko kolego Wrzoch na datę mojego postu... i wskaż wcześniejszy post , w którym było dokładnie opisane w jaki sposób sprawdzić świece dokonując tylko pomiaru miernikiem w złączce (bez choćby dotykania świec)
|
26-01-2015, 15:58 | #6 |
ford::advanced
Zarejestrowany: 29-06-2014
Skąd: Dubaj
Model: Focus mk3 / Focus mk2
Silnik: 1.6 TDCI 115KM (EURO 5)
Rocznik: 2011.09
Postów: 426
|
Odp: Sprawdzenie świec żarowych - błąd P138B zagadka rozwiązana
powtórka badania...
Ostatnio edytowane przez technikibart ; 26-01-2015 o 16:29 |
19-07-2016, 12:00 | #7 |
ford::beginner
Zarejestrowany: 08-02-2014
Model: ford focus c-max ghia
Silnik: 1.6 tdci
Rocznik: 2004
Postów: 13
|
Cmax 1.6 tdci kopci na czarno po 3tys. obrotow.
Witam.
Czytam forum i nie mam odpowiedzi. Ford focus c max 1.6 tdci 109km/2004r. Po przekroczeniu 3tys. obrotow kopci na czarno. Olej znika. Po przejechaniu 200km pol bagnetu bylo suche. Czyli po 400km bagnet caly suchy. Nie ma widocznych wyciekow. Intercooler szczelny. Turbo ok. Spalanie 5.5/100 Jedyny blad P138B Pomocy !! |