|
Dołącz teraz!
|
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum! |
|
Narzędzia wątku | Przeszukaj ten temat |
30-01-2014, 22:20 | #21 | |
ford::average
Zarejestrowany: 27-12-2009
Model: Ford Mondeo/Ford Fiesta
Silnik: 2.0 TDCI/1.25 16V
Rocznik: 2013/2011
Postów: 109
|
Odp: Czy klimatyzacja powinna być cały czas włączona?
Cytat:
|
|
30-01-2014, 22:20 | #22 | |
FCP member
Imię: Tadeusz
Zarejestrowany: 03-11-2011
Skąd: Katowice
Model: Mitsubishi Outlander PHEV, C-max Energi (USA) PHEV
Silnik: 2.4 PB, 2.0 PB wolnossące cykl Atkinsona - hybryda plug-in
Rocznik: 2019, 2016
Postów: 17,052
|
Odp: Re: Czy klimatyzacja powinna być cały czas włączona?
Cytat:
- otworzyć maskę samochodu i posłuchać sobie czy obecnie (przy aktualnych ujemnych temperaturach) w normalnej sytuacji na AUTO załącza się sprzęgło kompresora. To na prawdę słychać! Aby był stały obieg w układzie klimy (i w związku z tym mógł się szronić/chłodzić parownik) potrzebna jest praca kompresora! Jutro koledzy napiszą nam jaki jest wynik ich eksperymentuGoście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
__________________
------------------------------------------------------------------------------------------------ Nadal tu jestem - choć jeżdżę Mitsubishi Outlander PHEV 4x4 2019 224KM Ostatnio edytowane przez tedi_k ; 30-01-2014 o 22:27 |
|
02-02-2014, 07:05 | #23 | |
ford::advanced
Imię: Darek
Zarejestrowany: 01-03-2013
Skąd: Katowice
Model: MONDEO
Silnik: 2,0 TDCi
Rocznik: 2011
Postów: 242
|
Odp: Re: Czy klimatyzacja powinna być cały czas włączona?
Cytat:
Ja korzystajac wczoraj z "wiosennej" pogody i temperatury +10'C caly dzien smarowalem sprezarke -tzn. jezdzilem na wlaczonej klimie Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
__________________
.. czy FORD jest g...o wort ? Był Escort,potem dwa Focusy i Mondeo 2008,a teraz jest 2011 i KA_czusia |
|
02-02-2014, 09:46 | #24 |
Feel The Difference
Imię: Mirek
Zarejestrowany: 23-04-2008
Skąd: Polska
Model: MK5 Titanium X, Focus MK4 St-Line
Silnik: 2,0tdci 150=>180=>200+, 1,0 125KM
Rocznik: 2016,2018
Postów: 6,032
|
Odp: Czy klimatyzacja powinna być cały czas włączona?
Panowie w mondku to wiadomo że na mrozie kompresor się nie włączy, ale rozmawiałem ze znajomym ,który ma seata i twierdzi na 100% że kompresor pracuje cały czas, wentylatory oba po odpaleniu chodzą. Spieraliśmy się o to że on twierdzi że jak nie ma czynnika w układzie to w seacie można zatrzeć kompresor bo cały czas chodzi nawet bez czynnika. Ja natomiast z doświadczenia wiem że bez czynnika klima nie odpali bo są czujniki ,które na to nie pozwolą.
Dziwne te seaty... Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. |
02-02-2014, 10:07 | #25 | |
ford::advanced
Zarejestrowany: 10-02-2008
Skąd: Katowice
Model: Fiesta mk7 x2, mondeo mkIV 2.5T
Silnik: 1.4 tdci, 1.4 benzyna, 2.5T
Rocznik: 2009, 2009, 2012
Postów: 353
|
Odp: Czy klimatyzacja powinna być cały czas włączona?
Cytat:
klimatyzacja nie działa poniżej pewnej temperatury - jest to gdzies w granicach właśnie wspomnianych +5 stopni. Jet to regulowane w zależności od auta - albo zwykłym termistorem przy parowniku, albo czujnikiem ciśnienia w układzie, albo jednym i drugim. W uproszczeniu wynika to z praw fizyki - jak na zewnątrz masz np -10 stopni,i powietrze o tej temperaturze jest zasysane przez dmuchawę, to tak naprawdę ta klima miałaby grzać a nie chłodzić - od razu parownik byłby zamrożony. Co do tego o co pytał autor wątku - doradca może w niejasny sposób wyjaśnił pewną właściwość, ale w sumie miał chłop trochę racji. Chodzi o to, że tylko kiedy klima pracuje (naprawdę pracuje, czyli jest cieplej niż te +5 stopni) to wtedy sprężarka zasprzęgla się i krąży czynnik w układzie klimatyzacji. W tym czynniku znajduje się olej smarujący sprężarkę. Kiedy klima nie działa to sprężarka nie ma smarowania - co jak wiadomo na dłuższą metę nie jest za zdrowe dla niej Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. (ponieważ pasek wielorowkowy cały czas kręci sprężarką). Dlatego powinno się jeździć jak najwięcej na włączonej klimie, żeby zapewnić odpowiednie smarowanie sprężarce. Wiadomo że w mrozy to nierealne, ale jak masz taki dzień jak np dzisiaj - odwilż i +7 to włącz tą klime, niech sie przesmaruje. Jak się nie jeździ dużo na klimie, też warto czasem o niej pomyśleć i odpalić ją parę razy w tygodniu na choćby pół godzinki, żeby zwiększyć jej żywotność. |
|
02-02-2014, 13:06 | #26 | |
FCP member
Imię: Tadeusz
Zarejestrowany: 03-11-2011
Skąd: Katowice
Model: Mitsubishi Outlander PHEV, C-max Energi (USA) PHEV
Silnik: 2.4 PB, 2.0 PB wolnossące cykl Atkinsona - hybryda plug-in
Rocznik: 2019, 2016
Postów: 17,052
|
Odp: Czy klimatyzacja powinna być cały czas włączona?
Cytat:
Jeszcze nie widziałem sprężarki klimatyzacji nie podłączonej do napędu przez sprzęgło! Pasek wielorowkowy to napędza połówkę sprzęgła (czyli sprężarka ani drgnie!) i dopiero po elektromagnetycznym zasprzęgleniu napęd przenoszony jest na sprężarkę. Sprzęgłem steruje PCM w oparciu o sygnały z różnych czujników (nie zasprzęgli przy braku ciśnienia w układzie np. - kolega z Seata głupoty gadał albo napatrzył się, że kółko pasowe sprzęgła się kręci...).
__________________
------------------------------------------------------------------------------------------------ Nadal tu jestem - choć jeżdżę Mitsubishi Outlander PHEV 4x4 2019 224KM |
|
02-02-2014, 13:14 | #27 | ||
ford::advanced
Imię: Darek
Zarejestrowany: 01-03-2013
Skąd: Katowice
Model: MONDEO
Silnik: 2,0 TDCi
Rocznik: 2011
Postów: 242
|
Odp: Czy klimatyzacja powinna być cały czas włączona?
Cytat:
Gdyby tak bylo jak piszesz, to spezarke mialbys do wymiany po paru minutach Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Bump: Cytat:
Nie byloby wtedy przycisku wlacz/wylacz klimatyzacje
__________________
.. czy FORD jest g...o wort ? Był Escort,potem dwa Focusy i Mondeo 2008,a teraz jest 2011 i KA_czusia |
||
02-02-2014, 14:08 | #28 | |
ford::expert
Imię: Michał
Zarejestrowany: 06-12-2008
Skąd: Praga / CZ
Model: Mondeo MK5 FL Vignale
Silnik: 2.0EcoBlue
Rocznik: 2020
Postów: 3,376
|
Odp: Czy klimatyzacja powinna być cały czas włączona?
Cytat:
Ja mam caly rok na auto i nie pamietam ze klima w ogole jest. Czasem sobie zmienie temp i to wszystko. Czyzby powodem byly jakies domniemane oszczednosci? W sumie widze ze wielu kierowcow nie uzywa kierunkowskazow - pewnie tez oszczedzaja zarowki. |
|
02-02-2014, 15:20 | #29 |
ford::beginner
Imię: Qba
Zarejestrowany: 22-08-2012
Skąd: Bydgoszcz
Model: C-max
Silnik: 2.0 TDCi
Rocznik: 2006
Postów: 16
|
Odp: Czy klimatyzacja powinna być cały czas włączona?
Zauważyłem, że część rozmówców pisze o "klimie" czyli zwykłej lodówce z nadmuchem, a część o climatroniku z automatyką dławienia przepływu oraz uwzględnieniem temperatury kabiny i nasłonecznienia.
Ja mam climatronik i jeżdżę cały rok na nim. Gdy próbowałem eksperymentu (zima) z wyłączaniem to nie odczułem spadku spalania. Za to gdy włączyłem ponownie to 2 tygodnie pozbywałem się wilgoci z auta. Wyraźny zapach wilgoci dochodził z wentylacji po uruchomieniu. Gdy jest chłodno (jesień i wiosna = deszcze, zima śnieg i lód) nie sposób pozbyć się z auta wilgoci bez klimy. Zwyczajnie powietrze zimne nie wchłonie wilgoci bo ma za mamałą pojemność. Zanim jednak samochód się nagrzeje, siedzenia, plastiki to zimne szyby skraplają wilgoć, mamy parowanie. Stopniowo wilgoci w kabinie przybywa we wszystkich gąbeczkach, tkaninach itp. efekt ekstremalny to parowanie szyb przez noc w ciepłej kabinie i lód na szybach rano od wewnątrz. Natomiast osuszone powietrze w klimatyzacji ma większą zdolność do pochłaniania wilgoci bo jest bardziej suche niż to co tłoczy wentylacja. punkt rosy : [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ] Należy też pamiętać, że w suchym powietrzu jest inaczej odczuwalna temperatura (mniej odczuwalna), warto wówczas okresowo zmienić nastawienie o 1 do 0,5 stopnia w górę lub w dół w zależności od upodobań - zwłaszcza w długiej trasie. Zmiana nastawy wymusi przedmuch w kanałach i da nam odczuć troszkę że klimatyzacja działa. W wilgotnym pomieszczeniu szybciej się nagrzejemy jak i szybciej schłodzimy bo jest większa przewodność termiczna. Natomiast co do sprężarki, w ujemnych temperaturach sprężarka też się załącza by utrzymać ciśnienie czynnika w gotowości (wyraźnie słyszę jak dociąża silnik używając on/off). Byłem sprawdzić klimatyzację po kupnie auta zimą właśnie i obsługujący pokazał mi, że kompresor działa mimo chłodu. Ponadto z teorii: pompa ciepła jaką jest klimatyzacja wymaga sprężonego czynnika by go rozprężać i zabierać przez to temperaturę. Jeżdżąc na climatroniku cały rok: - nie paruje auto od środka - nie obladzają się szyby przez noc od środka - tapicerka jest sucha łatwiej utrzymać czystość - w suchym powietrzu nie straszne są bąki pasażerów - na wiosnę nie muszę latać na odgrzybianie przed włączeniem klimatyzacji bo w suchych kanałach nie ma grzyba - wystarcza samodzielnie użyta bomba w spraju dla odświeżenia kanałów (20PLN) - wymieniam filtr pyłkowy z włóknami węglowymi po pyleniu wiosennym nie przed (po co jeśli nie jest zagrzybiony ma się od razu zapychać - 30pln) Osobiście zalecam używać climatyzacje cały rok z wyżej podanych powodów. Ewentualny koszt teoretycznie więcej zużytego paliwa zwraca mi się na dużo rzadziej przez to prowadzonych kosztownych obsługach: czyszczenia kanałów klimatyzacji i ozonowania kabiny - bo tapicerka śmiardnie w wilgoci przez rozwijające się tam drobnoustroje i grzyby. Tyle z moich obserwacji. |
02-02-2014, 16:17 | #30 |
ford::advanced
Imię: Tadeusz
Zarejestrowany: 28-08-2006
Skąd: Tarnów ok.
Model: Mondeo
Silnik: 2,0 Tddi 115 KM - 150 KM HEKO !!
Rocznik: 2002
Postów: 218
|
Odp: Czy klimatyzacja powinna być cały czas włączona?
również nie wyłączam klimy, a co do czynika to można sprawdzić ile jest w układzie tylko maszyną, która ściągnie cały czynnik przefiltruje i napełni układ. Uprzedzając pytania czynnika nigdy nie ubywa ! Jeśli jest go mniej to jest wyciek, wtedy dobry macher pakuje czynik z barwnikiem i na lampie UV znajdzie wyciek, naprawia i jest OK
|
Tagi |
klimatyzacja , mondeo mk3 |
|
|