Forum Ford Club Polska

Sprawdzanie Numeru VIN





Wróć   Forum Ford Club Polska > Samochody > Ford Mondeo
Rejestracja FAQ Kalendarz Dzisiejsze posty Szukaj

Komunikaty

Dołącz teraz!
Zapraszamy do rejestracji!
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum!


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Przeszukaj ten temat
Stary 28-01-2009, 21:12   #1
m@niek
ford::average
 
Avatar m@niek
 
Imię: Mariusz
Zarejestrowany: 04-01-2009
Skąd: Lublin
Model: Mondeo Ghia 5d
Silnik: 2.0 Duratec HE
Rocznik: 2001
Postów: 53
Domyślnie Termostat w DURATEC HE co i jak ?

Witam
W związku z intensywnymi poszukiwaniami informacji na temat termostatu w silnikach DURATEC, w końcu natrafiłem na sensowny opis i chciałem podzielić się tą wiedzą z zainteresowanymi tym zagadnieniem:

Cytat:
W silnikach benzynowych o pojemności 1,8 i 2,0 praca układu chłodzenia jest sterowana przez elektroniczny moduł silnika z wykorzystaniem charakterystyk zakodowanych w jego pamięci. W porównaniu z ?klasycznym? układem chłodzenia rozwiązanie takie umożliwia polepszenie współczynnika sprawności termodynamicznej silnika oraz zoptymalizowanie momentu obrotowego, zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji. Aby układ mógł być sterowany przez moduł silnika, musi być w nim zamontowany specjalny, elektrycznie podgrzewany termostat. Moduł sterujący silnika określa na podstawie zakodowanych charakterystyk optymalną temperaturę cieczy chłodzącej dla danych warunków pracy silnika. Jeżeli na przykład silnik pracuje z pełnym obciążeniem, termostat jest podgrzewany, co powoduje jego szersze otwarcie. Skutkiem tego jest spadek temperatury cieczy chłodzącej i intensywniejsze chłodzenie komór spalania. Spadek temperatury w komorach spalania umożliwia przestawienie chwili zapłonu w kierunku ?wcześniej?, a przez to zwiększenie momentu obrotowego.
Mądrzejszych ode mnie chciałem przy okazji zapytać, czy można jakoś sensownie sprawdzić działanie takiego termostatu. Zakup nowego w oryginalne to wydatek rzędu 300-350zł - w ASO 400zł (podróbki są około 100zł tańsze, czyli w sumie też drogie) + ew. koszty wymiany, ale to akurat zamierzam zrobić sam. Zastanawiam się, czy poprzez standardową diagnostykę silnika możliwe jest wykrycie takiej usterki (na diagnostykę i tak wkrótce się wybieram, bo samochód niedawno kupiłem i chciałem sprawdzić parę rzeczy). Zastanawia mnie również, czy odłączenie tego "podgrzewacza" spowoduje, że termostat będzie działał jak "klasyczny" termostat, bo ten podgrzewacz i tak pełni tylko funkcję dodatkową opisaną powyżej. Jeżeli bowiem gdzieś szwankuje elektronika i ten termostat jest ciągle bez potrzeby podgrzewany, to może bez potrzeby za szybko się otwierać i wpływać na niedogrzanie silnika. Na 100% nie mam jeszcze pewności odnośnie sprawności mojego termostatu bo za często robię krótkie trasy i normalne że w takich sytuacjach z temperaturą silnika kiepsko, ale mam wrażenie że coś nie do końca jest jak być powinno.


Ostatnio edytowane przez wojtekn ; 18-12-2013 o 08:16
m@niek jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 01-02-2009, 08:56   #2
m@niek
ford::average
 
Avatar m@niek
 
Imię: Mariusz
Zarejestrowany: 04-01-2009
Skąd: Lublin
Model: Mondeo Ghia 5d
Silnik: 2.0 Duratec HE
Rocznik: 2001
Postów: 53
Domyślnie Re: [MK3] termostat w DURATEC HE

A jednak i tak muszę wymienić termostat, bez dania szansy diagnoście wykrycia usterki.
Wczoraj po wyjęciu kolektora ssącego, termostat ukazał mi się w całej okazałości i co ujrzałem?
Przeciek z któregoś przewodu (chyba ten najgrubszy) oraz ułamana grzałka podgrzewacza (końcówka z wtyczką elektryczną dość luźno latała).

Z resztą, po przebiegu 170.000 nowy termostat nie zaszkodzi, przy okazji oczywiście wymiana płynu chłodzącego.

Pozdrawiam
m@niek jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 01-02-2009, 09:46   #3
ricki
ford::amateur
 
Zarejestrowany: 26-01-2009
Postów: 4
Domyślnie Re: [MK3] termostat w DURATEC HE

Witam w moim [MK3] termostat pokazuje temperaturę podczas postoju a opada w czasie jazdy,czas nagrzewania kabiny pasażerskiej jest bardzo dlugi w porównaniu do mojego focusa też 2 litrowego.
komputer nie pokazuje zadnych błędów.
ricki jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 01-02-2009, 10:34   #4
m@niek
ford::average
 
Avatar m@niek
 
Imię: Mariusz
Zarejestrowany: 04-01-2009
Skąd: Lublin
Model: Mondeo Ghia 5d
Silnik: 2.0 Duratec HE
Rocznik: 2001
Postów: 53
Domyślnie Re: [MK3] termostat w DURATEC HE

Termostat nie pokazuje temperatury, tylko nią steruje.
Z racji tego, że tutaj termostat ma dodatkowe podgrzewanie (pisałem o tym we wcześniejszym poście), możliwości są dwie:

1. albo masz termostat uszkodzony i się za szybko otwiera
2. albo termostat dostaje od elektronicznej jednostki sterującej niepotrzebny impuls do podgrzewania (skutek ten sam, zbyt wcześnie i/lub za szeroko się otwiera)

Skutek dla użytkownika taki, że samochód więcej pali, a użytkownik niepotrzebnie marznie.
Być może też masz termostat do wymiany.

Pozdrawiam
m@niek jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 03-02-2009, 09:59   #5
m@niek
ford::average
 
Avatar m@niek
 
Imię: Mariusz
Zarejestrowany: 04-01-2009
Skąd: Lublin
Model: Mondeo Ghia 5d
Silnik: 2.0 Duratec HE
Rocznik: 2001
Postów: 53
Domyślnie Re: [MK3] termostat w DURATEC HE

Po wymianie termostatu na nowy, czas nagrzewania silnika wyraźnie uległ skróceniu. Wcześniej łapał prawidłową temperaturę dopiero po przejechaniu od 7 do 10km. Dzisiaj rano (-2 na zewnątrz) bez problemu wskoczył prawie na "za dwie dwunasta" po przejechaniu 2,5km. Wcześniej po takiej krótkiej przejażdżce wskazówka leżała nieruchomo.
m@niek jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 11-04-2013, 21:50   #6
Acio75
ford::amateur
 
Imię: Artur
Zarejestrowany: 03-03-2013
Skąd: Brzeg
Model: Mondeo Mk3 lift
Silnik: 1.8 16v
Rocznik: 2003
Postów: 8
Domyślnie Odp: [MK3] termostat w DURATEC HE

Witam,
Czy ktoś dysponuje danymi na temat temperatury pracy termostatu w Mondeo MK3 1.8 Duratec, przy spokojnej jeździe, bo przy pełnym obciążeniu podobno temperatura otwarcia spada do 90 st.C.
Acio75 jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 18-12-2013, 08:14   #7
Raftek
ford::amateur
 
Imię: Rafał
Zarejestrowany: 20-09-2012
Skąd: Częstochowa
Model: Mk3 Lift
Silnik: 1.8
Rocznik: 2004
Postów: 4
Domyślnie Odp: [MK3] termostat w DURATEC HE

Cześć, Koledzy i Koleżanki, na początku informacja dla was, nie sugerujcie się wskazaniami zegara od temperatury w mondeo, przynajmniej w moim duratecu 1.8 wskazówka od temperatury wskazywała połowę skali już po kilku km, a tymczasem z nawiewów leciało letnie powietrze zimą, aby sprawdzić faktycznie jaka jest temperatura silnika, ja osobiście wszedłem w test zegarów i tam jest jedna z funkcji, która podaje dokładną temperaturę płynu chłodzącego i wiecie co byłem w szoku tym co pokazuje zegar od temp. silnika a co cyfrowy wyświetlacz, kiedy wskazówka od temperatury jest dokładnie na połowie, wydawało by się, że silnik powinien mieć już koło 90 stopni, a faktycznie jest tak, iż z chwilą kiedy temperatura jest na połowie skali, silnik ma dopiero 60 stopni, mało tego z chwilą kiedy mamy uwalony termostat w czasie jazdy wyświetlacz pokazuje, iż temperatura spada, mi nawet do 52 stopni spadła, a wskaźnik dalej pokazuje połowę skali, także zegary forda są bardzo niedokładne, metoda którą tutaj opisuje sprawdza się w większości nowych fordów co mają cyfrowe liczniki, m.in. mondeo mk3, focus mk2, fiesta mk6, jakież było zdziwienie mojego taty, który ma fieste mk6 1.4 tdci, który jest mechanikiem, a ostatnio narzekał, że ta fiesta wcale mało nie pali, sprawdziłem mu temperaturę silnika w ten sposób, okazało się że jemu również siedzi termostat, a wracając do mondeo, wymieniając termostat, kupujcie oryginał, gdyż jest niewielka różnica w cenie bodajże 80 zł, ja dałem 200 zł, za zamiennik a teraz żałuję, bo wymiana termostatu kosztowała mnie 140zł, a z wymiany nie jestem do końca zadowolony, gdyż być może to wina jakości zamiennika na to wpływa, że temperatura dziwnie się zachowuje.
Mianowicie, mam mondeo na LPG, po wymianie termostatu spalanie spadło o 1.5l lpg/100km teraz temperatura jest na poziomie 93 - 103 stopni, a wcześniej nigdy nie złapał 75 stopni w korkach zimą. Może jednak ktoś mi tutaj jest w stanie wyjaśnić jedną kwestię, czy to iż założyłem zamiennik może mieć wpływ na to, że jak jadę do 2500 rpm, silnik ładnie trzyma temperaturę koło 100 stopni, a z chwilą kiedy mocniej go przycisnę na obrotach temperatura spada w oczach nawet do 60 stopni jak go przycisnąłem na obwodnicy do 210 km/h, z chwilą zmniejszenia obrotów wszystko wraca do normy, nie mam pojęcia co mu dolega, aczkolwiek może to przez to, że założyłem zamiennik a nie oryginał, drugie co zauważyłem, że w aucie kiedy trzyma temperaturę koło 100 stopni, cały czas pracuje wentylator na pierwszym biegu, czy to normalne? czy może to on podczas szybszej jazdy wychładza silnik??? Proszę o wasze opinię, oraz jak ktoś może to mógłby sprawdzić czy jego auto z takim silnikiem normalnie trzyma temperaturę pracy na wyświetlaczu podczas szybszej jazdy, bo nie wiem w czym problem. Pozdrawiam.
Raftek jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 18-12-2013, 17:26   #8
kukiz4
ford::amateur
 
Zarejestrowany: 05-01-2013
Skąd: Lublin
Model: Mondeo Hb
Silnik: 2.0 Pb + Lpg
Rocznik: 2006
Postów: 4
Domyślnie Odp: [MK3] termostat w DURATEC HE

Witam,
też niedawno wymieniałem termostat ( własnymi siłami). Po pierwsze uwaga dla potomnych: nie warto kupować zamiennika - oryginał w salonie Forda 235zł. Chociaż ostatnio czytałem wpis innego forumowicza, który twierdzi że do mondka pasuje termostat od galaxy za ok 115zl.

Odnośnie wahań temperatury (odczytanej podczas testu wskaźników) nie stwierdzam owych wahań w moim egzemplarzu.

U mnie również wskaźnik stoi w pionie przy temp 60 st.

Nadmienię, iż moje autko jest po drugim lifcie. Termostat mam bez tzw. czujnika tudzież grzałki. Może to jest przyczyną innej charakterystyki pracy układu chłodniczego.
kukiz4 jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 15-12-2022, 12:10   #9
Mysik86
ford::beginner
 
Avatar Mysik86
 
Zarejestrowany: 27-04-2013
Model: Mondeo Mk3
Silnik: 2.0 Duratec-HE
Rocznik: 2003
Postów: 47
Domyślnie Spada temperatura - uszkodzony termostat?

Witam.

Temperatury mamy jakie mamy - i mam pytanie odnośnie nagrzewania Forda. Mam Durateca 2.0 i podczas nagrzewania, gdy włączę ciepły nawiew (im silniejszy tym efekt jest większy) to spada mi temperatura.
Np ma na skali ok. 65-70 - włączę nawiew na full - to spada na 60. Kiedy się jednak nagrzeje do 90 to trzyma potem równiutko - ale podczas nagrzewania takie kwiatki. Czy to normalne czy termostat pada/padł?
Mysik86 jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz



Zasady postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony

Skocz do forum


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 02:19.


User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.