|
Dołącz teraz!
|
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum! |
|
Narzędzia wątku | Przeszukaj ten temat |
14-01-2011, 20:57 | #1 |
ford::beginner
Zarejestrowany: 05-01-2011
Skąd: Niemcy
Model: DA3
Silnik: 1,6 benzyna
Rocznik: 2007
Postów: 49
|
CAN-Busy
Oba CAN-Busy sa pierwotnie rozdzielone i sterowane poprzez rözne Tranceivery.
Jesli pomiedzy oba Cany wlaczyma jakis modul to möwoimy o bramce a nie o masterze. Z reguly SW decyduje o tym jakie wiadomosci lub sygnaly beda przekazywane. Bramka moze byc dowolnie zintegrowana z wezlem lub tez moze funkcjonowac jako samodzielny modul. W kazdej sieci jest bramka normalnym uzytkownikiem, chyba ze nie istnieje master. Klasycznym przykladem Busmastera i slave jest LIN. Jednak zaden slave nie moze wysylac sygnalu tak dlugo dopoki master go do tego nie wywola. |
14-01-2011, 21:34 | #2 |
ford::expert
Imię: Marek
Zarejestrowany: 13-06-2010
Skąd: Warszawa
Model: Mondeo MK5 Titanium
Silnik: 2.0TDCI PS 209 by HEKO
Rocznik: 2017
Postów: 3,755
|
Odp: CAN-Busy
Kolego o co chodzi z tym CAN-em chętnie by niektórzy poczytali o CAN-ie ale jakoś przystępniej prosimy
|
15-01-2011, 08:52 | #3 |
ford::beginner
Zarejestrowany: 05-01-2011
Skąd: Niemcy
Model: DA3
Silnik: 1,6 benzyna
Rocznik: 2007
Postów: 49
|
Odp: CAN-Busy
Niestety bez wiedzy podstawowej na ten temat nie da sie tego zrozumiec. Dlatego stosuje sie tu metode opisowa typu takiego jak przy opowiadanianiu bajki.Wiedza forumowiczöw jest przeogromna, a jedynym problemem jest umiejetnosc jej przekazania.
Podstawowym warunkiem prawidlowego funkcjonowania obu Canöw jest tzw. zaterminowanie ich koncöwek, ktöre to mozna obrazowo przyrownac do funkcji gniazda TV. Przy prawidlowym zakonczeniu koncentryka, czyli jego zaterminowaniu w ukladzie nie dochodzi do powstawania tzw. sygnalöw odbitych, dzieki czemu na ekranie TV mamy czysty odbiör poröwnywylny z czystym sygnalem w obu Canach. Jesli jest inaczej to zaczyna sie problem tzw. nieustalonych stanöw usterkowych, generacji röznorodnych kodöw bledöw itd, itp. Sygnaly z Can najlepiej oglada sie na oscyloskopie przy odpowiednio ustawionej podstawie czasu. CDN |
15-01-2011, 10:52 | #4 |
ford::beginner
Zarejestrowany: 05-01-2011
Skąd: Niemcy
Model: DA3
Silnik: 1,6 benzyna
Rocznik: 2007
Postów: 49
|
Odp: CAN-Busy
Jesli ktos posluguje sie multimetrem, rozumie co to jest prad i napiecie i bez trudu zrozumie technike CAN.
Problem pojawia sie w momencie gdy chcemy zbadac sygnaly cyfrowe. Nie mamy tu mozliwosci zbadania pradu i napiecia. Zamiast tego zobyczymy na oscyloskopie syg. w postaci fali prostokatnej. Oczywiscie nie odczytamy go, ale przynajmniej widzimy, ze on wogöle jest.Mozemy isc dalej i poröwnac oba syg. z CAN tam gdzie sa one symetryczne.Zobaczymy, ze tam gdzie na jednej linii wystepuje syg. wysoki, to na drugiej linii syg. niski. Ktos powie a po co mi to ogladanie. A no okazuje sie ze sa takie miejscagdzie podlaczenie dwukanalowego oscyloskopu moze pomöc znalezc usterke. Przyklad niemal ksiazkowy. Niektöre immobilizery dzialaja w ten sposöb, ze zanim zaczna generowac jakis kod, czekaja na pytanie od sterownika silnika.Ten request to nic innego tylko syg. w postaci prostokatnej. Jezeli wspomniany immobilizer nie nie otrzyma takiego zapytania to nie generuje swojego kodu.I to info juz wystracza, aby samemu ustalic, kto tu jest winny immobilizer czy sterownik silnika. Dalem ten przyklad, aby pokazac, ze pomimo zaawansowanej elektroniki cyfrowej, stare metody, stosowane do badania napiec analogowych, bardzo przydaja sie w diagnostyce. Jasnym jest ze do dalszego badania niezbedny bedzie skaner diagnostyczny odczytujacy kod, jednak jeden nie zastapi drugiego. CDN |
15-01-2011, 21:58 | #5 | |
ford::average
Zarejestrowany: 25-08-2010
Skąd: WROCLAW
Model: Galaxy1,Escort mk5
Silnik: 2LPG, 1.8D
Rocznik: 1998,1992
Postów: 73
|
Odp: CAN-Busy
Cytat:
|
|