Jeżeli w Twoim samochodzie nie działa USB, masz błąd U1733, rozładowuje się akumulator i mruga licznik to poniżej opisałem jak dostać się do uszkodzonego modułu i gdzie można go naprawić.
Na samą pracę rozbiórki i wyjęcia modułu oraz ponownego złożenia elementów poświęciłem 1,5 godziny.
Ale zacznijmy od początku.
Cześć, kupiłem Forda Ka II z roku 2012. Lubię Fordy, mam jeszcze C-Max.
A jeszcze bardziej lubię, i nie jestem odosobniony jak czytam forum, kiedy wszystko działa.
Niestety w moim Ka nie działa gniazdo USB. Nie można ładować telefonu i odtwarzać muzyki. Nie działają polecenie głosowe. Mruga licznik z przebiegu kilometrów. Do tego, po tygodniu, rozładowuje się akumulator.
Po obszernej lekturze różnych wskazówek na forach, nie tylko Forda ale przede wszystkim Fiata, bo jak wiadomo Ka jest tak samo zbudowany jak Fiat 500 (tylko jest ładniejszy), doszedłem do jedynego słusznego wniosku - awarii uległ moduł blue&me.
Po podłączeniu komputera mamy błąd numer U1733.
Pobór prądu przy wyłączonych wszystkich urządzeniach to około 220mA więc akumulator pada po tygodniu.
Jak się okazuje jest to bardzo częsta usterka Fiata, Lanci czy w Alfie niezależnie od modelu.
Większość modułów wygląda tak samo ale przy wymianie trzeba podmienić na taki sam numer, chyba że dysponuje się numerem części zamiennej.
Ale zawsze to loteria, bo nawet po wgraniu najnowszego softu coś może nie działać, a przy zakupie na portalach aukcyjnych możemy kupić moduł uszkodzony.
Nowy moduł z serwisie autoryzowanym Forda to koszt 4500 złotych plus programowanie i wymiana. Koszmar.
Na aukcjach moduły są w cenie od 150 do nawet 1500 złotych (07-2022).
Ja postanowiłem, że mój moduł wyśle do naprawy.
Jeżeli szkoda wam pieniędzy na naprawę to można tylko wypiąć moduł, uchroni to wasz akumulator przed rozładowaniem.
Po wyjęciu modułu przyciski na kierownicy głośności i zmiany stacji dalej będą działać, ale żeby licznik przestał mrugać trzeba zrobić osiowanie proxi.
Są firmy zajmujące się profesjonalną naprawą. Wszystkie są za granicą.
Cena naprawy to 100 EUR plus koszty wysyłki - około 110 złotych do Włoch i 20 EUR z powrotem do Polski.
Wybrałem Włocha. Rzym to piękne miasto.
https://www.ebay.pl/itm/174471589779...QAAOSwvNpeWjPR
Ogłasza się na ebay ale nie trzeba licytować. Napiszcie do niego maila odpowiada szybko.
Polecam firma IFTECH DI ROSINI IVAN +39 3277398100.
https://www.youtube.com/watch?v=SNul9rFb_6A
Można się kontaktować przez WhatsAppa. Po Angielsku. Ja korzystałem z translatora.
No dobra, ale żeby wysłać moduł trzeba go najpierw wyjąć z naszego auta. Nie znalazłem żadnej porady dotyczącej lokalizacji modułu w Fordzie Ka.
Ale skoro to takie same autko jak Fiat 500 to domyśliłem się że znajduje się w tym samym miejscu. Trafiony !!
Moduł znajduje się pod lewą tylną plastikową osłoną, boczkiem. Dokładnie pod lewym tylnym głośnikiem.
Poniżej opiszę co należy zdjąć, co odkręcić i za co pociągnąć żeby dostać się do modułu. Okraszę to linkami do zdjęć.
Przede wszystkim odłączamy akumulator!!!
Potrzebne narzędzia:
Śrubokręt płaski
Śrubokręt krzyżakowy
Klucz nasadowy 8mm, 13mm, 16mm, 17 mm
Klucz imbusowy 6 mm
https://photos.app.goo.gl/tsCZSe1YjyUVTJHU7
Zaczynamy do demontażu tylnej półki bagażnika
https://photos.app.goo.gl/9MTSa3PCb8LnG5t66
Teraz czas na tylną kanapę kluczem 16 mm odkręcamy dwie śruby kanapy
https://photos.app.goo.gl/5o4cM7ixnLd7bPbH9
Unosimy kanapę, wysuwamy blokady pasów bezpieczeństwa i wyciągamy kanapę.
https://photos.app.goo.gl/YH1sx793stYxUDgD7
https://photos.app.goo.gl/fvQowZE2eG5wSC5y6
Następnie kładziemy oba oparcia kanapy i kluczem imbusowym rozkręcamy zawias je łączący.
https://photos.app.goo.gl/3BqE8xrt4nJCrtzt7
Odkręcamy dwie śruby zawiasu 16 mm lewego oparcia.
https://photos.app.goo.gl/EmYPoG7zkR8nwmWH8
Po uwolnieniu zawiasów wyciągamy lewe tylne oparcie. To da nam swobodny dostęp do reszty śrub.
Trzeba podnieść oparcie z lewej strony i rozsunąć oba oparcia tak żeby wyszedł sworzeń zawiasu.
https://photos.app.goo.gl/fdahTJexR5sY62Th9
Następnie kluczem 13 mm odkręcamy tylny pas bezpieczeństwa.
https://photos.app.goo.gl/4PUw5faNbeNY2pbj8
Jak już jesteśmy w tylnej części to możemy śrubokrętem krzyżakowym wykręcić śrubę pod tylną podpórką półki
https://photos.app.goo.gl/3rbLAiUHg41cTKWr5
Teraz zabieramy się za słupek. Trzeba zdjąć osłonę śruby pasa. Podważamy ją płaskim śrubokrętem jak na zdjęciu. Najpierw z jednaj strony później z drugiej.
https://photos.app.goo.gl/nb2qW21ppRCQoDYk8
Osłona jest delikatna wiec ostrożnie .
Odkręcamy kluczem 17mm śrubę mocującą pas.
https://photos.app.goo.gl/3qrVNuhv3JwfVZEw9
Na dole mamy sprytny łącznik pasa z linką. Wystarczy tym samym płaskim śrubokrętem przekręcić w łączniku blokadę i rozłączyć pas od stalowej linki ciągnąc do góry za obudowę łącznika.
https://photos.app.goo.gl/17GC2fdDLkh63KQJ7
Odsuwamy uszczelkę drzwi, białą obudowę słupka łapiemy i energicznie ciągniemy. Jest zamocowana na czterech plastikowych kołkach
https://photos.app.goo.gl/7Wbbw9gWzqYEU4SR7
Właśnie uzyskaliśmy dostęp do kolejnej śruby czarnej osłony. Odkręcamy.
https://photos.app.goo.gl/ZGAXAQYei6hkiHaJA
Jeszcze zostały dwie takie same. Są na dole jedna jest widoczna obok linki pasów.
https://photos.app.goo.gl/FzxYfKFbaNtiYoar9
Druga jest ukryta pod plastikową osłoną progu. Złapcie za osłonę progu od dołu i pociągnijcie do góry. Ja nie zdejmowałem całej osłony. Wystarczy ją unieść i zobaczycie śrubę tym razem wkręconą pionowo.
https://photos.app.goo.gl/7hPbG4qagWkP7M8a8
Możemy szarpnąć za boczek przy słupku i szybie, z łatwością wyjdzie z zatrzasków.
https://photos.app.goo.gl/q6nuuUpmbLgyV1XEA
Mamy dostęp do modułu. Jest zamontowany na wsporniku blaszanym pod głośnikiem.
https://photos.app.goo.gl/DMmcSggAW89xz9h4A
Żeby go odkręcić od wspornika potrzebujemy klucza z nasadką 8mm. Cztery nakrętki są umieszczone na rogach modułu .
Trzeba wsadzić rękę przy głośniku, ja wyjąłem wtyczkę głośnika żeby mieć więcej miejsca i wymacałem nakrętki.
Odkręcamy je i wysuwamy moduł . Trzeba się nagimnastykować.
Nie rozwiercajcie nitów. Trochę cierpliwości i moduł wysuniecie.
Odczepiamy niebieską wtyczkę, do tego służy czarna dźwignia na wtyczce. Leciutko podważanie dźwignie i wtyczka sama się wysunie z gniazda.
No i proszę mamy winowajcę w rękach.
Teraz trzeba poskładać wszystko w odwrotnej kolejności do kupy.
https://photos.app.goo.gl/AS7xQei9VcSr5n7K6
Ja na naprawę czekałem dwa tygodnie. To znaczy sama naprawa trwała jeden dzień ale przesyłka do Włoch szła 5 dni i z powrotem 4 dni.
Po naprawię można sobie pogadać z naszym samochodem, mój licznik nie przestał mrugać muszę zrobić osiowanie.
I tutaj moja prośba może ktoś mógłby mi w tym pomóc? Ktoś z okolicy Katowic, Gliwic?
Mam nadzieję że pomogłem. Można pisać jak coś pominąłem to chętnie podpowiem.
Pozdrawiam
Bartek