Temat: [Focus 2011-2014] Stuki przy zmianie biegów
View Single Post
Stary 20-04-2019, 12:50   #91
mlp1
ford::beginner
 
Zarejestrowany: 29-12-2012
Model: escort, Volvo V60
Silnik: 1.8 TD, 1.6D2 (TDCI)
Rocznik: 1996, 2012
Postów: 20
Domyślnie Odp: Stuki przy zmianie biegów

Panowie witam
Ja mam w Volvo V50 (2011r) z tym samym napędem co w Fordach MK3, czyli silnik 1.6 d2 (w fordzie 1.6 tdci 8 zaworowy, w citroenie 1.6 E-HDI) 114KM, skrzynia 6 biegów oznaczenie AV6R 7002 MF, mam ten sam objaw podczas ruszania z 1 na 2 jakieś stuki dochodzą ze skrzyni ale w samochodzie nie czuć jakiś szarpnięć. Wymontowałem półosie dałem do regeneracji (w warsztacie specjalizującym się w półosiach) jedną miałem krzywą, Ale w skrzyni łożyska mechanizmu różnicowego są OK, zdaje się, że ten luz po pierwsze jest na satelitach mechanizmu różnicowego, ale coś jeszcze jest w środku luźne, że tak stuka. Luz na podniesionym samochodzie i wrzuconym biegu 1, to 2.5 cm na obwodzie koła. Nie wiem ale te skrzynie chyba takie są, nie wiem co mam o tym sądzić ? Czy ktoś taką skrzynię może rozbierał i doszedł do tego ?
Najbardziej to jest słyszalne przy zmianie biegu z 1 na 2, tzn. samochód rozpędzam na 1 i wciskam sprzęgło i zdejmuję nogę z gazu w tym momencie w skrzyni STUK po tem 2 i jest OK potem znowu ....
Kolega bonzoo nagrał krótki filmik ruszającego się kielicha w MK3, ale to jest normalne to tak się rusza (sprawdzałem w renaulcie scenic 2010r też tak się rusza, mimo ze inny silnik i skrzynia) po prostu tam nie ma żadnego podparcia, półośka wchodzi w tuleje dyferencjału i łączy się z satelitami, które mają luz. Mnie tylko interesują stuki skrzyni przy zmianie biegów i odliczam kiedy to się rozleci ....


Panowie jestem po wymianie łożysk i kontroli skrzyni biegów, wymiana koła dwu masowego i zestawu sprzęgła (koło stukało chybocząc się na boki), i czas przyszedł na półosie.

Pozostaje mi tylko rozwiązać problem pojedynczych już stuków, które pochodzą od przesuwającego się przegubu wewnętrznego lewego w skrzyni biegów, po rozgrzaniu luz się zwiększa i czasem stuknie

Gdzieś czytałem, że można posmarować wieloklin przegubu, który wchodzi do skrzyni klejem do gwintów, jakieś ASO to nawet robiło, żeby się pozbyć tego problemu czy ktoś to praktykował ? czy po czymś takim da się łatwo tą półoś wyciągnąć ?

Wymieniłem półosie na nowe chińskie GSP (bo innych nie ma) bez wyczuwalnych luzów w każdym kierunku, jednak po rozgrzaniu silnika stukanie dalej występuje poza tym chińskie półosie wprawiały cały samochód w drgania podczas przyśpieszania, w okolicy 80 km/h i wciśnięciu gazu miałem wrażenie jakbym siedział w rakiecie wszystko się trzęsło. Wróciłem do starych fabrycznych półosi zmieniając tylko przeguby na metelli.

I teraz taka ciekawostka, nowe przeguby zewnętrzne jakby są sztywniejsze i na lewy przegub wewnętrzny działa siła wyciągająca go ze skrzyni, ponieważ posiada on pierścień zabezpieczający to nie wypadnie. Ta siła powoduje, że pierścień półosi naciska na kółeczko koronkowe dyferencjału (przytrzymuje je) i stuków nie ma, jak się wszystko dobrze zagrzeje to coś tam jeszcze słychać ale już mniej.

Tak więc niestety werdykt jest taki, że koła koronkowe w dyferencjale mają zbyt duży luz do tego dochodzi luz na wieloklinie z półosią, a po rozszerzeniu się pod wpływem temperatury efekt się pogłębia.

Ostatnio edytowane przez mlp1 ; 07-07-2019 o 12:27
mlp1 jest offline   Odpowiedź z Cytatem