Temat: [Mondeo 2007-2014] pompa sprzęgła wymiana
View Single Post
Stary 08-08-2018, 11:24   #41
Krystian 13192
ford::amateur
 
Imię: Krystian
Zarejestrowany: 13-05-2018
Skąd: Świdnica
Model: Mondeo mk4
Silnik: 2.0 tdci
Rocznik: 2009
Postów: 6
Domyślnie wymiana pompy sprzęgła

Witam wszystkich użytkowników,

Sam jestem nowy na forum co nie oznacza, że nie śledziłem nowości na forum. Aktualnie borykałem się z problemem pompy sprzęgła, a mianowicie przy wciskaniu pedału sprzęgło odbijało tylko do połowy, ale nie to jest meritum tematu. Wszędzie gdzie tylko mogłem szukałem informacji jak własnoręcznie wymienić pompę bez potrzeby odwiedzania mechanika czy ASO, no więc UDAŁO mi się Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. dla potomnych udzielam informacji jak wymienić pompę sprzęgła na podwórku. Dla mniej cierpliwych informacja, cały zabieg zajął mi tylko 5 godzin, a kosztował niecałe 200 zł koszt pompy 180 i 0,5 litra oleju DOT 4 Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

No więc krok po kroku:

Najlepiej zacząć od komory silnika, zacząć od demontażu filtra powietrza z całym opakowaniem, zamocowany jest on na chyba 3 wciskach, więc wystarczy unieść do góry i sam pójdzie. oczywiście należy odkręcić śrubę mocującą gumową rurę do skrzynki, uważając przy tym na czujnik zamontowany od góry.

Po zdemontowaniu filtra można wyciągnąć akumulator, wszyscy chyba wiedzą jak więc się nie rozpisuję. Po wyjęciu naszej bateryjki z auta możemy za pomocą 3 śrub widocznych gołym okiem zdemontować pudełko w którym znajduje się akumulator. po wyjęciu tego plastiku możemy wziąć się za podporę skrzyni akumulatora zlokalizowanej w prawym rogu zaraz przed kierowcą, tam też znajduje się pompa sprzęgła.

Jednak ważna informacja, w moim przypadku ( może jest inna opcja ) udało się wyciągnąć pompę od strony kokpitu.

No więc kiedy już mamy pompę widoczną zabieramy się za kokpit, oczywiście nie cały Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. należy zdemontować zaślepkę po lewej stronie dla lepszego widoku i dostępu do śrub mocujących pedał sprzęgła.

Następnie demontujemy schowek na bilony poprzez odkręcenie 2 śrubek od góry, następnie demontujemy sam zbiorniczek jest on na "klik" więc ładnie wychodzi, następnie odkręcamy 2 śrubki na dole i po sprawie, należy pamiętać o odpięciu gniazda OBD.

W celu lepszego dostępu ( a przynajmniej Ja odkręciłem obudowę kierownicy od spodu 2 śruby i wszystko ładnie schodzi.

No więc kiedy już mamy wszystkie plastiki pozdejmowane, można zabrać się za sam pedał Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. oczywiście nie musimy go wyciągać bo w sumie to nie miałem pojęcia jak, wygląda na to że jest to jeden element.

Przed odkręceniem musimy zajrzeć głęboko pod kierownicę i zlokalizować czujnik położenia sprzęgła i go odpiąć, znajdziemy go wzrokiem po włożeniu głowy pod kolumnę kierownicy.

Następnie pedał sprzęgła z naszą pompą łączy biały bolec z wycięciem po środku jak na śrubokręt płaski, tutaj nie będzie potrzebny Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. wystarczy wysunąć go tyle ile się da ( idzie ciężko ) następnie złapać kombinerkami lub innym narzędziem ( bez obaw sam plastik jest bardzo twardy ) jeśli uda nam się to wyjąć to już mamy pompę odczepioną.

Teraz ważna uwaga, aby oddzielić pompę od metalowego elementu sprzęgła należy ją przekręcić w lewo o 90 stopni, na blasze wycięte są specjalne rowki w tym celu.

Jeśli ta operacja ( też nie łatwa ) się uda możemy się zabrać za odkręcanie pedału. Aby było łatwiej operować z kluczem, wracamy do komory silnika i odpinamy 2 przewody od pompy, ( wymagają chińskich rączek, ale się da ), po spuszczeniu płynu DOT 4 z naszej pompy pedał powinien swobodnie zapadać się w podłogę, pomoże to w późniejszych manewrach.

wszystkie 4 śruby są doskonale widoczne, jedną odkręcamy przez włożenie ręki pod kierownicę, jedną od strony zdemontowanego schowka a pozostałe 2 spokojnie leżąc na podłodze pod pedałami.

Kiedy już oswobodzimy nasz metalowy element zaczyna się prawdziwa zabawa Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Uwaga będzie opis Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

No więc w moim przypadku kiedy już dokładnie wszystko latało, pompa była oddzielona od przewodów z płynem oraz odkręcona od pedału sprzęgła, zacząłem od wciśnięcia pedału, umożliwia on wsunięcia całego elementu w górę.

Na różnych forach naczytałem się, że całą operację utrudnia metalowy wspornik przebiegający pod kierownicą, i to prawda ale da się to zrobić.

Pedał wciśnięty przekręcamy tak aby jego dół został skierowany w stronę pedału hamulca możliwie tak dużo jak się da, a góra mocowania sprzęgła w lewo i do góry.

Ważne jest aby tłoczek pompy był również wciśnięty, wtedy możemy uzyskać pozycję w której z precyzją do setnych nanometra tłoczek wychodzi z elementu metalowego, wyciągamy go w stronę lewą do góry, tak aby wyjąć go przez zdemontowany schowek na monety.

Kiedy uda nam się to zrobić, mnie to zajęło 2,5 godziny Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. analogicznie do wyjmowania wkładamy nową pompę, uważając aby jej nie połamać.

Wkładamy ją na miejsce, cofamy pedał do pozycji wyjściowej, klinujemy pompę przekręcając ją w prawo, zaczepiamy biały plastikowy bolec aby połączyć sprzęgło z pompą, skręcamy całość, pamiętając o czujniku położenia sprzęgła.

Jeśli to nam się uda, montujemy na miejsce wszystkie plastiki i pędzimy w stronę komory silnika. Podpinamy węże które wcześniej zdemontowaliśmy.

Po lewej stronie na skrzyni biegów znajduje się odpowietrznik, który łatwo możemy namierzyć podążając za jednym z przewodów, który wychodzi z pompy.

Z jednej strony wchodzi wąż od naszej pompy z drugiej mamy gumowy kapturek i plastikowe pokrętło. Teraz kwestia zależna od tego jak kto woli, są 3 sposoby odpowietrzenia, Możemy się wpiąć w pompę i wstępnie wtłoczyć olej, możemy przez odpowietrznik na skrzyni wtłoczyć olej do układu, lub poprosić kogoś o pomoc i tradycyjnie pompować sprzęgłem i upuszczać powietrze przez odpowietrznik, olej powinien grawitacyjnie dostać się w każde miejsce.

Po wykonaniu takich czynności składamy całość do kupy i gotowe. Sprzęgło tak jak zostawało w podłodze już nie zostaje, nadmienię, że wymieniałem wcześniej całe sprzęgło kompletne z wysprzęglikiem dwumasą itd.

Ostatnie co jeszcze mogę powiedzieć jeśli ktoś i tak czuje luzy to przyjrzeć się sprężynie montowanej przy pedale sprzęgła ( w moim przypadku źle zmontowana nie odbijała) i poprawić ją jeśli to konieczne.

To chyba wszystko, mam nadzieję, że tym wpisem pomogę wielu dumnym kierowcą tego wspaniałego pojazdu, w razie pytań lub jeśli gdzieś zrobiłem babola pozostaję do dyspozycji,

Pozdrawiam ciepło !!
Krystian 13192 jest offline   Odpowiedź z Cytatem