Cytat:
O ile wiem, to tylko w przypadku zapłonu czynnika.
Za to izobutan jest łatwopalny i z tego powodu nie jest stosowany w samochodowych układach klimatyzacji.
|
temperatura zapłonu r600a to 460 stopni
r1234yf 405 stopni
HFO-1234yf jest mniej szkodliwy dla środowiska od dotychczas stosowanego chłodziwa, jednak w przeciwień*stwie do niego jest palny. Co gorsza: ulega samozapłonowi w temperaturze 405oC (761ºF). Dodatkowo zwraca się uwagę na efekt uboczny spalania jakim jest wydzielanie się fluorowodoru, który to w połączeniu z wodą np. użytą do zgaszenia płomienia, tworzy trujący i groźny kwas fluorowodorowy. Fluorowodór to podstępnie działająca trucizna - z łatwością przenika do organizmu, także przez skórę, doprowadzając do śmierci człowieka, o ile nie zostanie on poddany natychmiastowym zabiegom ratowniczym. Przenikając z komory silnika przez układ wentylacyjny do wnętrza auta, z łatwością trawi elementy wykonane z tworzywa a nawet... szkło!
https://www.hvacr.pl/hfo-1234yf-bezp...cznia-2013-598