Temat: [C-MAX 2003-2007] Wymiana zaworu EGR w 2.0 tdci
View Single Post
Stary 05-10-2015, 11:03   #57
Celtus
ford::beginner
 
Avatar Celtus
 
Imię: Rafał
Zarejestrowany: 08-09-2015
Model: Mondeo Titanium
Silnik: 2,0 TDCI 140km Duratorq
Rocznik: 2013
Postów: 11
Domyślnie Odp: Wymiana zaworu EGR w 2.0 tdci

Cytat:
Napisał arturfom Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Adaptacja EGR a reset KAM to dwie różne rzeczy
- adaptacja EGR
można wykonać IDS lub Forscan, wykonuje się po demontażu do czyszczenia lub wymianie na inny/nowy, adaptacja to zapamiętanie skrajnych położeń zaworu/silnika 0% i 100% ( normalnie spręzyna domyka zawór ponieważ odcięte jest napięcie, po włożeniu kluczyka i przekręceniu w pozycje zapłon zawór jest otwierany - ostatnio sprawdzałem są to max i okolice 10-25% jednak dane mam z zaworu który niedomaga idzie do wymiany, ale po dokonaniu właśnie czyszczenia i adaptacji, po wymianie sprawdzę i podam ile ma nówka chociaż przypuszczam że wartości będa zbliżone ) po podaniu napięcia silnik otwiera zawór i komputer zapamiętuje prąd wystarczający do ruszenia zaworu czyli pokonania oporu sprężyny i otwarcia zaworu na 100% - skąd sterownik wie że rusza EGR? pod pokrywa z czteroma wkrętami mieści się czujnik obrotu, sprężyna i elektronika. Zakładamy że sterownik wie już jakie napięcia są potrzebne do ruszenia zaworu i otwarcia np. 1V i 5V ( dane w celu wytłumaczenia ) 5-1 = 4 ta liczba to zakres jaki odpowiada 0-100% komputer dzieli to na np 100 części i tworzy "mapę" otwierania zaworu
- reset KAM
można wykonac j/w plus pozbawienie zasilania samochodu na dłuższy czas ( mozna skrócić po odpięciu klem z aku poprzez ich zwarcie, następuje rozładowanie kondensatorów podtrzymujacych , KAM to pamięć wyuczona na podstawie danych z czujników porównanych do wzorca, KAM to taki dynamiczny korektor, gdy wkładamy nowy EGR ma inna charakterystykę pracy niż nasz stary ( wypracowana sprężyna czy silnik ma inne parametry pracy niż nówka anie każda nówka tak samo pracuje dlatego trzeba adoptowac każdy EGR ), KAM zawiera informacje o położeniu EGR w zależności od prądu sterowania, przepływu spalin itp.

KAM zawiera korektę dla wszystkich czujników i elementów sterujących
KAM po resecie uczy się nowych nastaw ( w IDS widać po resecie status urządzeń np learned - wyuczony, learn/learns - uczy się )

prawidłowa procedura po wymianie EGR w przypadku forscan na podstawie czynności jakie wykonuje z automatu IDS
podstawa to dwie czynności
- czytanie błędów ( nie kasujemy błędów przed wymianą/naprawą )
- usunięcie usterek które nie zostały zrobione ( błędy kasowane są po właściwej naprawie z automatu poza błędami dotyczącymi np pamięci skrajnych położeń EGR - komp wie na podstawie starych danych w KAM że np 0,5V wystarczy do ruszenia EGR, podaje 0,7V a EGR ani rusz więc przyjmuje to jako dysfunkcję, ale na pewno zgaśnie błąd zablokowanej pozycji na stałe lub unieruchomienia )
- kasujemy błędy
- uruchamiamy procedurę adaptacji EGR ( pokręcimy kluczykiem aby otwierać i zamykać EGR )
- odczytujemy błędy ( ids uznaje za wykonana kalibrację gdy nie ma błędów po zakończeniu - normalne że kalibracji nie ma jak zawór nie rusza się już całkiem ) ma być zero błędów
- następnie kasujemy KAM
- czytamy błędy
- jazda ( KAM zostaje pozbawiony wszelkich danych nie tylko o EGR a nawet turbinie więc wypada zrobić rundę - w kilku miejscach wyczytałem że silnik musi zostać obciążony na maxa kilka razy w trakcie jazdy, może to potwierdzać zapis w IDS przy EGR zalecający jazdę pod górę i z górki ze zmianą obciążenia ) nie wiem jak to wygląda podam w środę bo będę po wymianie EGR i zrobie jazdę z rejestratorem
To o co chodzi z tym maksymalnym obciążeniem? Chodzi o to żeby na wysokich obrotach trochę pojeździć? Mi mechanik powiedział żebym zrobił rundę po autostradzie i obroty powinny być powyżej 3000. Ale ja nie usuwałem KAM więc pewnie dla tego wracał błąd.
Celtus jest offline   Odpowiedź z Cytatem