Temat: [Mondeo 2000-2007] Jak to jest z tym przepływomierzem.
View Single Post
Stary 29-03-2009, 18:56   #4
wicia.w
ford::specialist
 
Zarejestrowany: 27-11-2008
Postów: 542
Domyślnie Odp: Jak to jest z tym przepływomierzem.

. Moduł PCM potrzebuje informacji na temat ilości recyrkulowanych spalin. Stosowane są trzy różne układy różniące się następującymi elementami:

Czujnik położenia w zaworze EGR (w silnikach z turbosprężarką sterowaną zaworem upustowym, norma emisji spalin poziom III),
MAF (w silnikach z turbosprężarką o zmiennym kącie łopatek, norma emisji spalin poziom IV).
MAF i czujnik położenia w zaworze EGR (w silnikach z turbosprężarką o zmiennym kącie łopatek, norma emisji spalin poziom IV)
We wszystkich trzech układach zawór EGR uruchamiany jest przez podciśnienie od zaworu elektromagnetycznego EGR. Procent wypełnienia cyklu, którym sterowany jest zawór elektromagnetyczny EGR przez PCM, określa podciśnienie przedostające się do zaworu EGR.

Układ z czujnikiem położenia w zaworze EGR

Czujnik położenia w zaworze EGR sygnalizuje modułowi PCM chwilowe położenie zaworu EGR. Na tej podstawie moduł PCM może określić ilość recyrkulowanych spalin w zależności od MAP, co tworzy zamknięty obwód regulacji.

Układ z czujnikiem MAF

Ilość spalin recyrkulowanych po otwarciu zaworu EGR ma bezpośredni wpływ na wartość mierzoną przez czujnik MAF.

Podczas recyrkulacji spalin mierzona przez czujnik BARO (Ciśnienie atmosferyczne) zredukowana masa powietrza odpowiada dokładnie wartości recyrkulowanych spalin. Jeśli ilość recyrkulowanych spalin jest zbyt duża, zasysana masa powietrza zmniejsza się do określonej wartości granicznej. W związku z tym moduł PCM zmniejsza ilość recyrkulowanych spalin, przez co powstaje zamknięty obwód regulacji.

Układ z MAF i czujnikiem położenia

W pojazdach spełniających normę emisji spalin poziom IV stosowane są razem obydwa czujniki (MAF i czujnik położenia).

Czujnik położenia zapewnia wtedy dodatkową wielkość korekcyjną recyrkulowanej ilości spalin. Dzięki temu dozowanie ilości recyrulowanych spalin jest jeszcze bardziej dokładne.

W ten sposób możliwe jest jeszcze większe zbliżenie się do wartości granicznej, dzięki czemu następuje dalsza redukcja emisji tlenków azotu.

Ostatnio edytowane przez wicia.w ; 29-03-2009 o 19:09
wicia.w jest offline   Odpowiedź z Cytatem