Forum Ford Club Polska

Forum Ford Club Polska (https://forum.fordclubpolska.org/index.php)
-   Ford Mondeo (https://forum.fordclubpolska.org/forumdisplay.php?f=95)
-   -   [Mondeo 2000-2007] Diagnoza? - wyłączone zegary, kreski na liczniku, nadmiar kontrolek on (https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=339406)

ConcreteGarlic 15-02-2024 14:55

Diagnoza? - wyłączone zegary, kreski na liczniku, nadmiar kontrolek on
 
1 załącznik(i)
Witam.

edit1: aktualizacja sytuacji na końcu postu.


Pacjent Ford Mondeo z 2001, silnik benzyna 1.8 na 110KM plus instalacja LPG 420tys przebiegu.

Od kilku dni zaczął pokazywać brak ładowania akumulatora przy hamowaniu na sprzęgle i niskich obrotach (dojazd do skrzyżowania, sprzęgło, hamulec - losowo włączała się kontrolka braku ładowania aku, kilka razy zgasł całkowicie). Zaczął także mocno szarpać przy początku jazdy na zimnym silniku (niezależnie czy benzyna czy gaz).

Dzisiaj jednak wyskoczyło coś mocno nowego - tzn po odpaleniu i przejechaniu kilku km (silnik się rozgrzał do polowy wskaźnika) - na 2,5 tys obrotów włączył się brak ładowania aku, a po chwili wyłączył się obrotomierz i zaraz za nim prędkościomierz. Włączyły się na raz obie kontrolki śnieżynek ostrzegawczych plus pojawiły się kreski na wyświetlaczu temperatury i liczników km.

Pasek przy alternatorze na miejscu.
Włączenie wyłączenie zapłonu spowodowało reset wszystkiego (zgasło co powinno zgasnąć, zegary zadziałały) - ale na jakieś 10 min i 2km jazdy. Po kilku takich resetach (samochód wrócił z trasy, ale był zatrzymywany, gaszony i zapalany) - kontrolki śnieżynek palą się stale, kontrolka braku ładowania gaśnie na moment i zapala się znowu, a zegary - prędkość, obrotomierz, temperatura silnika - w ogóle już nie wstają.

Co więcej - ładowanie chyba było, bo nie było na desce podczas jazdy takiego "przygaśnięcia" oświetlenia deski, jakie widać przy braku ładowania, a dużym obciążeniu aku.

Szybkie badanie miernikiem w domu pokazało że:

- akumulator na wyłączonym silniku ma 12.36 V
- samochód odpala bez problemu
- po uruchomieniu (bez obciążeń dodatkowych) - na aku jest 13.91/13.94 V i trzyma się w tych granicach
- co ciekawe włączenie obciążeń - zwiększa napięcie - przy swiatlach drogowych, wentylatorze nawiewu i grzaniu przedniej szyby - na aku pokazało 14.02/14.00v i trzymało się w tych granicach przez dłuższą chwilę.

Reasumując - ładowanie akumulatora jest, akumulator żyje, alternator działa - może nie najlepiej, ale chyba stabilnie i jeszcze trochę do padaki całkowitej ma chwilę życia, więc kontrolka na desce - kłamie i problem deski stal się nagle odrębnym (chyba) problemem od tego przygasania silnika przy hamowaniu.

Co powinienem sprawdzić, żeby wyeliminować ten cyrk na desce?

poniżej zdjęcie choinki na desce podczas postoju samochodu, kontrolka otwartych drzwi - działa prawidłowo; drzwi były otworzone przy zdjęciu, przy zamknięciu gasła, check engine świeci ... jak zwykle (lpg), kontrolka od ręcznego też wyłącza się prawidłowo.

[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

edit1:

Objawy ustąpiły na razie po podładowaniu akumulatora prostownikiem (prostownik ustawiony na 5A przez 2h); samochód odpalił, choinka na desce zniknęła;
zobaczymy po nocy, na razie uznaję, że to wina akumulatora niedoładowanego po zimie, gdzie auto bardzo często podróżowało w nocy, na drogowych i z ogrzewaniem na maksimum.

jarek33 16-02-2024 06:20

Odp: Diagnoza? - wyłączone zegary, kreski na liczniku, nadmiar kontrolek on
 
to ze zdjęcia to standard słaby akumulator
auto somo "sobie" odcina niepotrzebne pobory prądu
Akumulator to jedno
ale podstawa to alternator
Sprawdź jakie masz ładowanie z alternatora (można podjechać tam gdzie wymieniają aku zrobią to darmo)
bez obciążenia
z obciążeniem
jeśli altek ładuje
to od razu przetestują aku czy dobry

zła masa cza by sprawdzić po dokręcać wszystkie mocowania
to tak na początek

klocolus 16-02-2024 11:19

Odp: Diagnoza? - wyłączone zegary, kreski na liczniku, nadmiar kontrolek on
 
Mogą być też zimne luty w liczniku, gdzieś problemy z podłączeniem lub masą do licznika. Jak tak się stanie ponownie spróbuj pouderzać w deskę rozdzielczą nad licznikiem i w okolicach, jeśli gdzieś brakuje styku to bardzo możliwe, że odżyje. Sam aku nie wygląda jakoś przesadnie źle starsze auta nie mają takich wymagań.

Po podładowaniu to może być równie dobrze przypadek, inna temperatura otoczenia wilgotność itd. i nagle działa gdzieś styk jest wystarczająco dobry.

Romanek100 05-03-2024 07:21

Odp: Diagnoza? - wyłączone zegary, kreski na liczniku, nadmiar kontrolek on
 
Ja tak miałem jak mi nie łączyła taka duża wtyczka, która jest z prawej strony silnika (hmm.. już nie pamiętam od czego ona jest (chyba prędkościomierz) - taka duża zaciskana) Znawcy pewnie będą wiedzieć od czego ona jest, bo ja już nie pamiętam co wtedy naprawiałem. Wiem, że jak ją docisnąłem prawidłowo, to mi się wszystko pojawiło.


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 00:05.

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Tłumaczenie: vBHELP.pl - Polski Support vBulletin
części do Fordów - tarcze i klocki EBC
Regeneracja wtryskiwaczy - Regeneracja wtryskiwaczy benzynowych
Regeneracja turbosprężarek - Regeneracja czyszczenie filtrów DPF FAP
serwis komputerowy Białystok - naprawa laptopów


User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.