Forum Ford Club Polska

Forum Ford Club Polska (https://forum.fordclubpolska.org/index.php)
-   Ogólnie o motoryzacji (https://forum.fordclubpolska.org/forumdisplay.php?f=122)
-   -   "cut off" - czy wie kto, co to??? (https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=24327)

urbanator 30-04-2007 21:39

"cut off" - czy wie kto, co to???
 
witam,

jak w temacie.
mechanik stwierdził, że poszedł komp odpowiedzialny za sterowanie wtryskami.
niby powinien odcinać wtryski jak sie zdejmie z gazu.
u mnie tak niby ni ma, a co za tym idzie spalanie większe.
i faktycznie, jak sie zdejmie z gazu i nawet wrzuci na luz, to obroty schodzą bardzo wolno.

napiszcie proszę o co komon.

pozdro

pk40 01-05-2007 22:22

Aby wiedzieć, czy w aucie jest tzw cut-off, trzeba znać rodzaj zasilania.

Cut-offu nie mają
- mechanicznie sterowane diesle (niby mają, ale niepełny)
- samochody gaźnikowe z prostym gaźnikiem bez siłowników
- samochody zasilane gazem z instalacji I gen.
- samochody zasilane gazem z instalacji II i wyżej gen, w których instalator nie uaktywnił opcji cut-off dla gazu

Cut off mają
- wszystkie samochody benzynowe z elektronicznym wtryskiem paliwa
- samochody z gaźnikiem sterowanym elektronicznie
- samochody z gaźnikiem wyposażonym w podciśnieniowy siłownik
- Samochody zasilane gazem z instalacją II gen i wyżej, o ile instalator uaktywnił tą funkcję w komputerze sterującym instalacją
- diesle sterowane elektronicznie, bez względu na sposób zasilania (pompa rotacyjna/pompowtryskiwacze/common-rail etc)

Co to jest i jak działa cut-off

Cut off jest to funkcja całkowicie (za wyjątkiem silników gaźnikowych) odcinająca dopływ paliwa do silnika w sytuacji hamowania silnikiem.

Ma to na celu
- ochronę katalizatora przed przegrzaniem (benzyna)
- obniżenie emisji spalin
- obniżenie zużycia paliwa

Jak działa cut-off
-Silniki wtryskowe (benzyna/diesel)
Cut off jest realizowany przez ECU silnika, przy założeniach.
- przepustnica znajduje się w pozycji zero (sygnał z czujnika położenia i/lub z czujnika zamknięcia przepustnicy)
- obroty silnika są powyżej obrotów biegu jałowego

Wówczas ECU całkowicie odcina dopływ paliwa do wtryskiwacza/y, aż do momentu, gdy obroty silnika spadną do zadeklarowanego w ECU minimum.

Cut off w silnikach wtryskowych odcina paliwo całkowicie, od obrotów max, do zadeklarowanego minimum - w zależności od okoliczności mogą być to obroty prawie równe obrotom biegu jałowego.
Cut off nie działa, lub działa tylko przy dość wysokich obrotach, w momencie, gdy silnik jest nie rozgrzany.

-Silniki gaźnikowe z gaźnikiem sterowanym mechanicznie
Cut off jest realizowany przez siłownik podciśnieniowy, podłączony do kolektora ssącego.
W momencie, gdy podciśnienie w kolektorze jest duże, co świadczy o tym, że kierowca hamuje silnikiem (zamknięta przepustnica, obroty powyżej średnich), siłownik podciśnieniowy zamyka dopływ paliwa do dyszy/dysz głównej/-ych w gaźniku. Niestety paliwo dalej dostaje się do cylindrów przez dyszę wolnych obrotów.

W odróżnieniu od systemów elektronicznych, dopływ paliwa nie jest odcinany całkowicie, a samo odcięcie działa tylko przy obrotach mocno powyżej średnich, gdy podciśnienie w kolektorze jest duże.

Silniki gaźnikowe z gaźnikiem sterowanym elektronicznie.
System jest połączeniem siłownika z gaźnika mechanicznego z dodatkowym elektromagnetycznym zaworkiem odcinającym dopływ paliwa do dyszy wolnych obrotów.
Siłownik jest sterowany pneumatycznie (podciśnienie w dolocie), zaworek - elektronicznie (analiza sygnału z czujnika zamknięcia przepustnicy + analiza prędkości obrotowej silnika).

Jak korzystać z cut-off, aby oszczędzać paliwo

- Jak najrzadziej korzystać z hamulca - jak najdłużej/jak najwcześniej hamować silnikiem - w ten sposób jedziemy rozpędem bez zużywania paliwa, czyli ekonomiczniej wykorzystujemy energię kinetyczną samochodu
- jeżeli jest taka potrzeba - zredukować bieg, aby efektywniej korzystać z cut-offu - ważne zwłaszcza w przypadku posiadania silnika gaźnikowego, gdzie im wyższa prędkość obrotowa silnika, tym efektywniej działający cut-off.
W silnikach wtryskowych nie ma to większego znaczenia.
-cut-off działa tylko w przypadku, gdy CAŁKOWICIE zdejmiemy nogę z gazu. Nie wystarczy trochę odjąć gazu, czy lekko naciskać gaz. Albo całkiem noga z gazu, albo nie ma oszczędności.

Uff,chyba wyczerpująco

kapsz0 02-05-2007 17:22

Pk 40 Jak byś miał inne tematy to pisz chętnie poczytam:) Nareszcie ktoś przystępnie wytłumaczył temat :silnik paliwa nie bierze a nie gaśnie

rz 02-05-2007 17:33

forum uczy :)
dzieki pk40

urbanator 02-05-2007 18:14

dzięki, dzięki.....

wyczerpujące a jakże :fcp2

ale to oznacza pewnie,że mi albo EKU padł, albo nie wiem co.( mógł pogubić dane???)

cut-off nie działa i na bynie i na gazie :fcp5 .

pozdrawiam

-waldi- 02-05-2007 19:22

Cytat:

Napisał urbanator
faktycznie, jak sie zdejmie z gazu i nawet wrzuci na luz, to obroty schodzą bardzo wolno.

zawór powietrza dodatkowego :) czyściles moze ? bo to ze wolno zchodzi z obrotów to jego zasługa, czy na postoju masz to samo czy tylko podczas jazdy. Po czym poznajesz że nie działa cut-off tylko po tym ze wolno zchodzi z obrotów? jak tak to zacznij od tego zaworka :D

urbanator 03-05-2007 17:26

hmm,
musiałbym obadać czy na postoju, czy tylko podczas jazdy.
Galem( i z nim jest problemos ) lata żona, a ja sie bujam mondkiem obecnie pare tygli służbowo.
a to że cut-offnie działa, to gazer odkrył, bo latał Galem z podpiętym lapkiem.( bo coś mi zaczoł fest palić, szczególnie w mieście właśnie )

pozdrawiam

ar2r 08-06-2007 11:00

Cytat:

Napisał pk40
Wówczas ECU całkowicie odcina dopływ paliwa do wtryskiwacza/y, aż do momentu, gdy obroty silnika spadną do zadeklarowanego w ECU minimum.

Małe pytanko.Dlaczego wobec całkowitego odcięcia paliwa silnik nie gaśnie?
Pzdr

pk40 08-06-2007 11:16

Czytaj uważnie
ECU całkowicie odcina dopływ paliwa do wtryskiwacza/y, aż do momentu, gdy obroty silnika spadną do zadeklarowanego w ECU minimum, w zależności od okoliczności mogą być to obroty prawie równe obrotom biegu jałowego.
Bo cały czas jest kontrolowana prędkość obrotowa silnika

ar2r 08-06-2007 14:48

Cytat:

Napisał pk40
Czytaj uważnie

Staram się.
Cytat:

Napisał pk40
ECU całkowicie odcina dopływ paliwa do wtryskiwacza/y, aż do momentu, gdy obroty silnika spadną do zadeklarowanego w ECU minimum, w zależności od okoliczności mogą być to obroty prawie równe obrotom biegu jałowego.

Na przykład predkość 120km/h,noga z gazu,po chwili komp pokazuje chwilowe spalanie 0,0 ,obroty silnika spadają do zadeklarowanego w ECU minimum.Dlaczego w przedziale pomiędzy ściągnięciem nogi z gazu a osiągnięciem zadeklarowanych obrotów minimalnych,silnik pomimo odcięcia przez ECU paliwa nie gaśnie?Silnik pracuje bo spala paliwo,jeśli go nie ma, powinien zgasnąć.Dlaczego nie gaśnie?
Odpowiedź
Cytat:

Napisał pk40
Bo cały czas jest kontrolowana prędkość obrotowa silnika

w/g mnie niczego nie wyjaśnia.
Pzdr


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 03:28.

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Tłumaczenie: vBHELP.pl - Polski Support vBulletin
części do Fordów - tarcze i klocki EBC
Regeneracja wtryskiwaczy - Regeneracja wtryskiwaczy benzynowych
Regeneracja turbosprężarek - Regeneracja czyszczenie filtrów DPF FAP
serwis komputerowy Białystok - naprawa laptopów


User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.