Forum Ford Club Polska

Forum Ford Club Polska (https://forum.fordclubpolska.org/index.php)
-   Ford Focus (https://forum.fordclubpolska.org/forumdisplay.php?f=94)
-   -   [Focus 1998-2004] Kopci zimny, turbo wyje, niepodł. wężyk od dolotu - sens naprawy? (https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=193699)

Shezzy 16-11-2013 19:48

Kopci zimny, turbo wyje, niepodł. wężyk od dolotu - sens naprawy?
 
Focus 2000 - kopci zimny, turbo wyje, niepodł. wężyk od dolotu - sens naprawy?

Cześć forumowicze,
To mój pierwszy post, ale nie pierwszy Ford ;).
Miałem wcześniej Escorta 1.8D, najgorsze auto jakie w życiu miałem (komfort jazdy, rdza, słaby silnik), ale chyba darze je największym sentymentem, bo najwięcej się naharowało i w sumie nie zawodziło, a jak zawiodło to było moje zaniedbanie, a nie wina auta....

Teraz powtórka z rozrywki, kupiłem Focusa 1.8 TDDI GHIA 2000 rok.
Oczywiście wiadomo, igła, jeździ, lać i nic nie robić.

Przy kupnie nie do końca obadałem temat i teraz się zastanawiam co robić z fantem.

Po usunięciu wycieku oleju (uszczelniona pompa podciśnieniowa hamulca), wymianie oleju i wszystkich filtrów zabrałem się za jeżdżenie autem.

Wyszło parę usterek (możliwe, że też ze sobą powiązanych):
a) przy mocniejszym przyśpieszaniu jeżeli obroty silnika są powyżej 2k turbo zaczyna jakby wyć. Nieprzestanie dopóki nie odpuści się gazu. Wycie "rośnie" do pewnego momentu, potem najprawdopodobniej obroty silnika rosną, a turbo dmucha jednostajnie, więc i wycie jest jednostajne (moja teoria).
Poza tym jest stosunkowo ciężej zrobić, żeby turbina zawyła (trzeba depnąć gaz), ale jest stosunkowo łatwo te wycie utrzymać jak już się je uda "wywołać".
Te wycie podobne jest na tym filmiku: [Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

b) auto kopci na niebieskawo przy odpalaniu jak przez noc postoi i jest zimny. Po około 10-15s przestaje kopcić.
Tutaj mój filmik: [Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]
Auto nie kopci na biało, na czarno, nawet przy przyśpieszaniu.

c) wężyk od kolektora jest niepodłączony.
Patrz foto. Dmucha z niego powietrze, narazie go zaślepiłem co by auto na mocy za dużo nie traciło, ale nie wiem gdzie on powinien iść...

Na zdjęciu jakaś cienka rurka jest podłączona i gdzieś idzie, u mnie nic:
[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

d) auto nierówno chodzi na obrotach jałowych (szczególnie jak zimniejszy). Przy czym wygląda to tak, że chodzi równo przez 10s, a potem coś mu odwali i jakoś nim szarpnie i znów chodzi OK. Czasem przez kilka sekund chodzi kulawo.

W zasadzie to jeszcze nie jestem pewien czy to nadal aktualne, bo po wymianie oleju i filtrów (w tym paliwa) nadal tak było, ale kupiłem jakiś dodatek do diesla i wlałem 50ml do pełnego baku.
Po zrobieniu jakichś 20-30 mil na gorącym silniku problem ustał, ale to może zbieg okoliczności. Jutro rano zobaczę jak na zimnym.

Na razie zainwestowałem w auto tyle co olej, filtry, mój czas przy wymianie i naprawa wycieku pompy podciśnieniowej, ale nie chce inwestować nie wiadomo ile, więc staram się ustalić co mu dolega i oszacować.

a) Czy wycie to koniec turbo?
Skoro auto nie kopci na czarno i na niebiesko jak jeździ to znaczy, że uszczelnienia turbo są OK tak? To w takim razie co dokładnie wyje?

b) Czy jedynym wytłumaczeniem są uszczelniacze zaworów czy może być jakiś inny powód?

c) Od czego to jest? Na razie zaślepiłem, ale nie wiem czy to najlepszy pomysł.

Z góry dzięki za pomoc.

maciej_b 17-11-2013 19:45

Odp: Focus 2000 - kopci zimny, turbo wyje, niepodł. wężyk od dolotu - sens naprawy?
 
b) strasznie wali w silniku, mam wrażenie , że to spalanie stukowe. Ale wg mnie to nie pali na wszystkie gary, i puszcza siwego dyma. Jeśli kompresja jest mniej więcej równa na czterech cylindrach to wskazuje na padnięte świece. Ale u mnie jak były spalone to tak nie waliło - w ogóle nie waliło, tylko ciężej palił. Coś mi się wydaje że nie ma równej kompresji. Czy nie ubywa płynu chłodniczego?

c) tam powinien być wężyk do map sensora (ściany grodziowej tuż pod maską jest sensor) ważna sprawa w tym silniku.

Shezzy 18-11-2013 20:36

Re: Focus 2000 - kopci zimny, turbo wyje, niepodł. wężyk od dolotu - sens naprawy?
 
b) Wtedy było dość zimno (w nocy poniżej 0C), jeszcze przed wymianą oleju, filtrów i czyszczeniu wtryskiwaczy magicznym dodatkiem do paliwa.
Nie mam na razie takiego zimnego dnia, żeby powtórzyć akcję, ale teraz jak jest cieplej to odpali i chodzi zdecydowanie równiej i bardziej miękko, ale dymek (bardziej skłaniał bym ku niebieskiemu) jest.
Nakręcę jakiś świeższy filmik.
Fakt faktem potrafi mu odbić i coś szarpnie, ale przez kilka sekund będzie chodził nierówno.

c) Kolego mega duże piwo !
Podłączyłem map sensor i auto ożyło !
Wcześniej miało chyba z 60km i ciągło linowo bez żadnego bumu na 2000 obrotów, a teraz popierdziela, a co najważniejesze ciągnie już od dużo niższych obrotów, więc nie trzeba go tak piłować.

Turbina się trochę uciszyła, choć dalej czasem się jej wycie załączy.
... ale morda mi się śmieję jak tym złomem teraz jeżdżę, bo 90 kucy mi wystarcza do dojazdów do pracy :)

Dziwne auto trochę, bo w jakimś Renault to pewnie by się świeciło milion lampek, że coś nie jest podłączone, a tutaj czy turbina czy map sensor są albo nie są podłączone to nic się nie świeci.

Mój plan jest taki, że skoro filtry i oleje są wymienione to pojezdze nim i zaobserwuje czy jest warty pogrzebania, poinwestowania.
Poza tym nawet jeżeli kompresja by siadła to nie chce tego diagnozować bo to by oznaczało, że już na pewno się by nic nie opłacało w nim robić. Nie wiem czy to najlepszy plan, ale nie mam pomysłu jak go dalej ugryźć (kupować mierniki ciśnienia itd.).

maciej_b 18-11-2013 20:39

Odp: Focus 2000 - kopci zimny, turbo wyje, niepodł. wężyk od dolotu - sens naprawy?
 
Jaki ma przebieg i ile ty szacujesz?

Sprawdź świece.

ministerq 18-11-2013 20:41

Odp: Focus 2000 - kopci zimny, turbo wyje, niepodł. wężyk od dolotu - sens naprawy?
 
To wycie mi bardziej pasuje do skrzyni biegów niż do turbiny, opis również.

A ta cienka rurka to EGR, brak rurki = brak sterowania EGR

maciej_b 18-11-2013 20:48

Odp: Focus 2000 - kopci zimny, turbo wyje, niepodł. wężyk od dolotu - sens naprawy?
 
Jeśli chodzi o wycie to owszem, ewidentnie skrzynia (jeśli na każdym biegu to przekładnia główna=skrzynia). Tak wyją tylne mosty napędowe...
Sprawdź olej i poziom w skrzyni.
Coś mi się wydaję że to auto ma jeden z najwyższych przebiegów, przynajmniej jeśli chodzi o wozy ludzi z tego forum.

PS

Do sprawdzenia łożysko podpory półosi... teraz tak skojarzyłem u siebie też miałem podobne wycie okazało się że padało łożysko podpory (znacznie tańsze rozwiązanie niż skrzynia).

Shezzy 18-11-2013 21:43

Re: Odp: Focus 2000 - kopci zimny, turbo wyje, niepodł. wężyk od dolotu - sens napraw
 
Cytat:

Napisał maciej_b (Post 2109866)
Jaki ma przebieg i ile ty szacujesz?
Sprawdź świece.

Przebieg ma 101k mil, ja szacuje teraz na jakieś 170k, bo najprawdopodobniej miało coś koło 106k w 2007.
Co by dawało jakoś ponad 300kkm.

Cytat:

Napisał ministerq (Post 2109872)
To wycie mi bardziej pasuje do skrzyni biegów niż do turbiny, opis również.
A ta cienka rurka to EGR, brak rurki = brak sterowania EGR

Tutaj kolega wyżej zdiagnozował, że to Map sensor, rozumiem, że pisząc że "ta rurka to EGR" piszesz w dużej przenośni, że Map sensor daje sygnał do komputera, a w efekcie steruje zaworem EGR. Dobrze kombinuje?

Cytat:

Napisał maciej_b (Post 2109879)
Jeśli chodzi o wycie to owszem, ewidentnie skrzynia (jeśli na każdym biegu to przekładnia główna=skrzynia). Tak wyją tylne mosty napędowe...
Sprawdź olej i poziom w skrzyni.
Coś mi się wydaję że to auto ma jeden z najwyższych przebiegów, przynajmniej jeśli chodzi o wozy ludzi z tego forum.

PS

Do sprawdzenia łożysko podpory półosi... teraz tak skojarzyłem u siebie też miałem podobne wycie okazało się że padało łożysko podpory (znacznie tańsze rozwiązanie niż skrzynia).

No dobra, 2 osoby piszą, że to skrzynia, ale teraz moje próby podważenia tego:
- czy dla skrzyni miało by to znaczenie czy jest zimno czy ciepło? Raczej na zimno coś takiego powinno się dziać, kiedy zamiast oleju jest towot albo pewnie jakiś gnój w środku?

- czy dźwięk załóżmy powyżej 2k RPM byłby jednostajny czy rósł by wraz z obrotami? Jak na moje oko było by to proprocjonalne do obrotów silnika, a nie jest.

- czy dźwięk ten mógłby raz występować przy ostrym przyśpieszaniu, a raz nie?

... a teraz moje jedno za:
- Jak odpuszcze gaz totalnie i hamuje silnikiem to chyba turbina powinna mocno zwolnić i nie powinna się "drzeć" prawda?
U mnie jak już wycie się załączy to odpuszczenie gazu nie powoduje, że dźwięk zanika, tylko dalej jest bardzo podobny i jednostajny.

EDIT:
Olej i świece tak czy siak sprawdzę. Dzięki za porady... a tak swoją drogą ma ktoś serwisówkę do auta?
Znalazłem TIS-a i do napraw/wymian wystarczy, ale na przykład ciężko mi było znaleźć dokąd idzie ta rurka i że to jest map sensor.
Choć z drugiej strony od tego też jest forum :)

Uziu 18-11-2013 22:29

Odp: Focus 2000 - kopci zimny, turbo wyje, niepodł. wężyk od dolotu - sens naprawy?
 
co do pracy motoru to wlej mu mixolu z litr na zbiornik ropy i zobaczysz co sie bedzie dzialo. Co to turba jak masz odejscie to turbo dziala. Sklaniaj sie raczej ku skrzyni , cale przeniesienie napedu , lozysko polosi.

ministerq 18-11-2013 23:13

Odp: Re: Odp: Focus 2000 - kopci zimny, turbo wyje, niepodł. wężyk od dolotu - sens n
 
Cytat:

Napisał Shezzy (Post 2109922)
pisząc że "ta rurka to EGR" piszesz w dużej przenośni, że Map sensor daje sygnał do komputera, a w efekcie steruje zaworem EGR. Dobrze kombinuje?

Tak, dobrze kombinujesz. EGR jest sterowany w zależności od wskazań map sensora. Tak czy inaczej najlepiej to ustrojstwo zaślepić w tym silniku, ale to w tym momencie Twój najmniejszy problem.

Cytat:

Napisał Shezzy (Post 2109922)
- czy dla skrzyni miało by to znaczenie czy jest zimno czy ciepło? Raczej na zimno coś takiego powinno się dziać, kiedy zamiast oleju jest towot albo pewnie jakiś gnój w środku?

Odpowiedź na to pytanie uzależniona jest od tego ile masz oleju w skrzyni, i czy faktycznie nie ma tam przez przypadek np. trocin, albo jak to określasz - jakiegoś innego gnoju.

Cytat:

Napisał Shezzy (Post 2109922)
Jak odpuszcze gaz totalnie i hamuje silnikiem to chyba turbina powinna mocno zwolnić i nie powinna się "drzeć" prawda?

Prawda.

Cytat:

Napisał Shezzy (Post 2109922)
- czy dźwięk załóżmy powyżej 2k RPM byłby jednostajny czy rósł by wraz z obrotami? Jak na moje oko było by to proprocjonalne do obrotów silnika, a nie jest.

Ten dźwięk się zmienia, ale on jest bardziej powiązany z prędkością z jaką jedziesz, niż z obrotami silnika. I on jest bardzo charakterystyczny, ciężko go pomylić z czymś innym. Kiedyś zarżnąłem skrzynię w 1.8D, i dźwięk był niemalże identyczny. Pod koniec skrzynia zaczęła tak hałasować, że ludzie obracali się za moim autem na ulicy z przerażeniem.
Jazda z taką usterką jest ryzykowna, jak złapie tryby w skrzyni, to może Ci ją dosłownie rozsadzić, w skrajnym przypadku nawet uszkodzić przeguby - i takim autem już nigdzie dalej bez lawety nie pojedziesz.

maciej_b 19-11-2013 20:08

Odp: Re: Odp: Focus 2000 - kopci zimny, turbo wyje, niepodł. wężyk od dolotu - sens n
 
Cytat:

Napisał Shezzy (Post 2109922)
U mnie jak już wycie się załączy to odpuszczenie gazu nie powoduje, że dźwięk zanika, tylko dalej jest bardzo podobny i jednostajny.

ten opis pasuje jak ulał do wyjących mostów... czyli przekładni głównej. Zrób próbę: wywołaj wyjca, a potem jedź w taki sposób aby nie przyśpieszać i ani nie hamować silnikiem, trzeba wyrównać obrotami. Wówczas nie są obciążone łożyska w układzie napędowym więc można je zdiagnozować w ten sposób.
Cytat:

Napisał Shezzy (Post 2109922)
- czy dźwięk załóżmy powyżej 2k RPM byłby jednostajny czy rósł by wraz z obrotami?

zazwyczaj osiąga pewną barwę i pozostaje (przyrost częstotliwości jest niewielki to i dźwięk jest podobny). Przy niskich prędkościach zmienia się znacznie bo i zmiany prędkości są większe.
Cytat:

Napisał Shezzy (Post 2109922)
- czy dla skrzyni miało by to znaczenie czy jest zimno czy ciepło? Raczej na zimno coś takiego powinno się dziać, kiedy zamiast oleju jest towot albo pewnie jakiś gnój w środku?

przekładnia będzie wyła nawet w czystym oleju-tu jest problem zużycia mechanicznego za duży/mały luz międzyzębny.

Bump:
Cytat:

Napisał ministerq (Post 2109872)
A ta cienka rurka to EGR, brak rurki = brak sterowania EGR

tak czytam ten skrót myślowy i jednak nie jest to trafne rozumowanie. Egr jest sterowany podciśnieniem za pośrednictwem zaworu (jest na ścianie grodziowej obok map sensora) sterowanego komputerem.
Natomiast brak połączenia, o którym pisze autor, powoduje to iż komputer nie wie jakie jest ciśnienie w kolektorze ssącym i nie może ustawić odpowiedniej dawki paliwa. Wskazanie map sensora wpływa bezpośrednio na dawkę paliwa.


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 14:16.

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Tłumaczenie: vBHELP.pl - Polski Support vBulletin
części do Fordów - tarcze i klocki EBC
Regeneracja wtryskiwaczy - Regeneracja wtryskiwaczy benzynowych
Regeneracja turbosprężarek - Regeneracja czyszczenie filtrów DPF FAP
serwis komputerowy Białystok - naprawa laptopów


User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.