Forum Ford Club Polska

Forum Ford Club Polska (https://forum.fordclubpolska.org/index.php)
-   Diesel (https://forum.fordclubpolska.org/forumdisplay.php?f=139)
-   -   [1,8 D i TD] TEST: BIO100 vs. BP Ultimate. (https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=131823)

El Nino 27-05-2011 12:16

TEST: BIO100 vs. BP Ultimate.
 
Tematem mojego doświadczenia jest test spalania paliwa w samochodzie Ford Escort 1.8TD Kombi z 1999r. 90KM Endura-De. Doświadczenie wynikło przypadkiem, gdyż zrezygnowałem z lania BIO100 na rzecz innego paliwa, co zainspirowało mnie do testów.

W doświadczeniu używałem dwóch rodzai paliw:


- jedno z najdroższych paliw jakim jest ON Ultimate ze stacji BP (na dzień 26.05.2011 – 5,19zł)
- najtańsze źródło zasilania do silników diesla, czyli Bio100 ze stacji Bliska (na dzień 26.05.2011 – 4,62)

Aby pomiar w spalaniu i oszczędnościach był jak najbardziej rzeczywisty każdorazowo tankowałem 3 razy z rzędu do pełna w/w rodzaj paliwa jeżdżąc niemalże do pustego baku (zazwyczaj zostawało ok. 4-5l)

Informacje dotyczące testów:

- opony 195/50/15, p – 2,4bar, t – 2,1bar
- bak 55l
- min. temp otoczenia 10*C (noc)
- max. temp. otoczenia 25*C (dzień)
- regularne odcinki (dojazdy do pracy – 2 x 13km)
- wymienione filtry, płyny eksploatacyjne
- zarówno na 1 jak i 2 rodzaju paliwa godziny jazdy są identyczne gdyż pracuję na zmiany, stąd testy przeprowadzane były o 3 różnych porach dnia przez ostatnie kilka tygodni).
- samochód zawsze pusty + kierowca
- obroty silnika 1800-2300rpm
- wyłącznie cykl miejski (Górnośląski Okręg Przemysłowy) Katowice – Chorzów – Katowice.



TEST


BP Ultimate – cena ~5,19zł

(49,18l / 704km) * 100 = 6,98l/100km
(50,34l / 769km) * 100 = 6,55l/100km
(47,98l / 716km) * 100 = 6,70l/100km

Koszty: 733,01zł

* * *

BIO100 – cena ~4,60zł

(48,01 / 616km) * 100 = 7,79l/100km
(46,72 / 575km) * 100 = 8,13l/100km
(47,99 / 604km) * 100 = 7,95l/100km

Koszty: 642,68zł

A teraz trochę rachunków:

Średnia różnica w cenie za 1l ropy na przykładzie w/w to 59gr, więc wydaje się sporo.
Różnica w kosztach: 733,01zł - 642,68zł = 90,33zł (na korzyść dla BIO100)
Różnica w kilometrach 2189km – 1795km = 394km (na korzyść BP Ultimate)

Aby przy stosowaniu paliwa Bio100 przejechać równowartość przejechanego dystansu na paliwie BP Ultimate, należy dolać ~30l ropy co daje 30l x ~4,60zł = 138zł.

Tak więc jeszcze raz:

BP Ultimate - 2189km = 733,01zł
BIO100 – 1795km + 394km, tj 642,68zł + 138zł = 780,68zł

Rzeczywista różnica w PLN – 47,67zł (na korzyść BP Ultimate)

Kilka uwag i wniosków na podstawie własnych obserwacji:

- samochód zatankowany na BIO100 był mniej dynamiczny,
- samochód wymaga wg zaleceń producenta wymiany filtra paliwa na nowy (kolejny koszt)
- poranne odpalanie samochodu było zdecydowanie trudniejsze niż w przypadku BP Ultimate
- nieprzyjemny smród „oleju po frytkach” w trakcie jazdy (raczej problem jadącego za nami)
- gęste białe chmury dymu podczas odpalania na zimnym silniku połączone z bardzo ostrym swądem przypominającym ten, gdy smażymy frytki i inne,
- Bio100 jak podaje producent jest agresywnym paliwem w stosunku do wszelkich uszczelek i przewodów w układzie paliwowym i tutaj chciałbym rozwinąć ten wątek.

*W trakcie testów byłem zmuszony wymienić membrany boostera przy pompie wtryskowej koszt:

Zestaw naprawczy boostera sklep Forda 190zł + robocizna 250zł = 440zł

*Pojawił się problem z wężykami przelewowymi, robiły się miękkie, luźne na końcówkach wtryskiwaczy, podczas wymiany guma w palcach się rozpływała niemalże jak mydło. Wymiana co prawda nie należy do kłopotliwych, ale koszt 1m nowego przewodu to 6zł.

Wężyki wymieniałem trzykrotnie = 18zł

*Cieknący oring przy filtrze paliwa – efekt:

Wymiana filtra z kompletem oringów = 21zł

- większe spalanie Bio100 czego przykładem są powyższe dane
- praca silnika zdecydowanie głośniejsza
- brak odczuwalnego „kopa” przy włączeniu turbiny


Końcowe wnioski:

Chcąc zaoszczędzić średnio 59groszy na paliwie, rzeczywiście byłem zmuszony do wydania kilkuset zł więcej.

BP Ultimate - 733,01zł za 2189km
BIO100 – 780,68zł za 2189km + 479zł naprawy skutków ubocznych = 1259,68zł

Podsumowując.

Na przykładzie mojego samochodu widać, że oszczędność i lanie taniego oleju rzepakowego ze stacji benzynowej nie wychodzi na dobre. Magiczna różnica 59gr na litrze tak naprawdę przerodziła się w 526,67zł dopłaty. Za tę kwotę mógłbym na przykład przejechać dodatkowe kilkaset km na bezpiecznym paliwie BP Ultimate. Dlatego odradzam wszystkim, którzy nie stosowali BIO100 a rozważają tę możliwość chcąc zaoszczędzić. Na moim przykładzie można zauważyć, że istnieje spore ryzyko awarii samochodu, w Internecie również wiele można przeczytać opinii na ten temat negatywnych.

Gdyby nawet wykluczyć szkodliwość na układ paliwowy pozostaje różnica w spalaniu i fakt, że aby móc przejechać jednakowy dystans co na zwykłej ropie musimy dopłacić prawie 140zł, tak więc prawdziwą oszczędnością jest w tym przypadku jazda na normalnym paliwie, żadnych udziwnieniach


Pozdrawiam, El Nino

berthold61 28-05-2011 09:24

Odp: TEST: BIO100 vs. BP Ultimate.
 
jak miałem audika 80 tdi to robiłem
1 na baku 950-1050 kilometrów paliwo zwykły on
2 na baku 750-850 kilometrów paliwo bio z stacji bliska
jedyny plus to taki że na tym bio troszkę ciszej auto pracowało ale mniejsza ilość przejechanych kilometrów nie wyrównała kosztów ,jednym słowem nie opłaca się zalewać bio chyba że by to było po 3, zł to tak ale znając pazerność naszych Tusków to marne szanse

eddek 28-05-2011 13:19

Odp: TEST: BIO100 vs. BP Ultimate.
 
Fajny test. :-)
Zrób jeszcze jeden pomiar, jeśli Ci się chce. Nalej pół na pół obu paliw, może to będzie złotym środkiem?

zelazowy 28-05-2011 15:41

Odp: TEST: BIO100 vs. BP Ultimate.
 
Dołączam się, świetny test. Ja sam chciałem robić podobny, ale za mało jeżdżę, trzeba by czekać z pół roku :D Ciekawi mnie jeszcze jak by w tym teście uplasowało się zwykły ON. Sam niedawno jeździłem na B100 ale po jakimś półtora baku zrezygnowałem, nie liczyłem co prawda spalania, ale wskazówka leciała na lewo jakoś zbyt szybko. A z tą głośnością, to nie jestem do końca przekonany, teraz na zwykłym ON z bp wcale głośno nie klekocze.

Jak dla mnie wadami bio jest na pewno gorsze odpalanie + chmura plackowego zapaszku, do tego jednak trochę u mnie śmierdziało tymi plackami w aucie. No i powyżej udowodnione wyższe spalanie + wymiana uszczelek. Fakt, żeby się opłacało jeździć na bio musiało by być duuuużo tańsze, 60gr to nie różnica, a najlepiej dorwać restaurację, gdzie można by im utylizować olej za darmochę, to wtedy faktycznie miało by to sens.

El Nino 28-05-2011 22:05

Odp: TEST: BIO100 vs. BP Ultimate.
 
są jednak i tacy na niektórych forach którzy upierają się wręcz krzyczą o genialnym środku jakim jest bio100 - zapewne przedstawiciel orlenu jakiś :) mało tego twierdzi że zachwalają to wszyscy nawet za granicą na forach :) szkoda, że na PL jakoś tego nie widać w takim stopniu jak twierdzi.

Szeryf455 29-05-2011 09:45

Odp: TEST: BIO100 vs. BP Ultimate.
 
Ja też zostałem zakrzyczany, jak gdzieś napisałem, że to g... przez wielkie G.
W przypadku moich transitów, spalanie wzrosło o blisko 2 litry na każde 100 kilometrów, spadła dynamika, więc gdzie tu oszczędność?

Snajper_881 29-05-2011 20:50

Odp: TEST: BIO100 vs. BP Ultimate.
 
Cytat:

- jedno z najdroższych paliw jakim jest ON Ultimate ze stacji BP (na dzień 26.05.2011 – 5,19zł)
5,44 VPOWER DIESEL ;) Nieraz to mówiłem na forum, że na paliwach typu PREMIUM przejdzie się więcej, mimo, że są droższe. Teraz czy ta różnica w cenie jest warta tankowania tego paliwa...to pozostawiam Wam.
Ja zawsze tankuję VPOWER`a, tym bardziej teraz, gdy mam "Modzony" silnik.
Pozdrawiam i życzę bezawaryjnej jazdy ;).

ministerq 04-06-2011 16:54

Odp: TEST: BIO100 vs. BP Ultimate.
 
Cytat:

Napisał El Nino (Post 1661014)
są jednak i tacy na niektórych forach którzy upierają się wręcz krzyczą o genialnym środku jakim jest bio100 - zapewne przedstawiciel orlenu jakiś :)

Mam nadzieję że nie do mnie pijesz? :P
U mnie BIO zachowuje się lepiej niż ON, tak po prostu jest. A z Orlenem mam wspólnego tyle co i Ty.
Mam wrażenie że po tym, jak zrobiłeś ten swój test, to oczekiwałbyś teraz po wszystkich by tylko przyznawaliby Ci rację - jakie to BIO jest straszne, niszczy uszczelki, i w ogóle do niczego się nie nadaje. A tymczasem naprawdę są ludzie którym to paliwo służy, i to dobrze służy.

El Nino 04-06-2011 17:11

Odp: TEST: BIO100 vs. BP Ultimate.
 
Nie piję do Ciebie, a do Hucola, który żeby mieć twarde argumenty powołuje się na rzekome opinie na zagranicznych forach tylko i wyłącznie, tak jakby dalej żył w czasach kiedy polacy myślą, że jak coś niemcy czy francuzi powiedzą tzn, że jest to lepsze a my patrzymy jako państwo trzeciego świata na postęp nauki. Szkoda że nie potrafił żadnego konkretnego przykładu przytoczyć, tylko dużo gadał, żeby ludziom wmówić że jestem trollem internetowym negując ten rodzaj paliwa jakimiś pseudo-testami.

Tym czasem, jak wspomniałem każdy ma prawo do własnej opinii zdania są i będą podzielone, ja pokazałem, że niestety ale nie zawsze bio100 jest w rzeczywistości ekonomiczne, co nie znaczy, że w innych samochodach musi za wszelką cenę mieć to miejsce.

cezarg1410 05-06-2011 12:25

Odp: TEST: BIO100 vs. BP Ultimate.
 
Cytat:

Napisał Snajper_881 (Post 1661420)
5,44 VPOWER DIESEL ;) Nieraz to mówiłem na forum, że na paliwach typu PREMIUM przejdzie się więcej, mimo, że są droższe. Teraz czy ta różnica w cenie jest warta tankowania tego paliwa...to pozostawiam Wam.
Ja zawsze tankuję VPOWER`a, tym bardziej teraz, gdy mam "Modzony" silnik.
Pozdrawiam i życzę bezawaryjnej jazdy ;).

Hmm - jeżeli ty masz viruska to może i jest sens lania paliw premium.
Generalnie do diesla chyba nie ma sensu lania tych uszlachetnionych.... Ja ostatnio zawsze tankuję na Statoilu zwykły ON (na statoilu nawet zwykły ON jest bezsiarkowy). Różnica w cenie między zwykłym ON a premium to jakieś 20gr za litr. Kiedyś też lałem ultimata, v-power, czy supremę. Od pewnego czasu zaniechałem - spalanie identyczne, osiągi też, a filtry paliwa jak wyjmuję po 15 tys.(tankuję tylko na sprawdzonych stacjach) wyglądają jakby je dopiero założono.

Podsumowując: Premium - tak jeśli ktoś lubi być pewniejszym że ma dobre paliwo, zwykły ON z dobrej stacji - złoty środek, BIO - syf.
Pozdrawiam :)

P.S - autorowi gratuluję pomysłu, ryzyka podjętego próbą na swoim aucie i wyliczeń, które nam wszystkim jasno przedstawiają sens lania tego syfilisu ; )


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 12:48.

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Tłumaczenie: vBHELP.pl - Polski Support vBulletin
części do Fordów - tarcze i klocki EBC
Regeneracja wtryskiwaczy - Regeneracja wtryskiwaczy benzynowych
Regeneracja turbosprężarek - Regeneracja czyszczenie filtrów DPF FAP
serwis komputerowy Białystok - naprawa laptopów


User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.