Forum Ford Club Polska

Forum Ford Club Polska (https://forum.fordclubpolska.org/index.php)
-   Ford Escort (https://forum.fordclubpolska.org/forumdisplay.php?f=93)
-   -   [Escort 1992-1995] Rozrusznik nie zawsze kręci (https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=277613)

maciakowy 05-03-2018 20:17

Rozrusznik nie zawsze kręci
 
Cześć, mam dosyć ciekawy problem z 1.8D. Jakiś czas temu zdarzyło się, że po przekręceniu kluczyka rozrusznik milczał. Wszystkie kontrolki normalnie się świeciły, po przekręceniu kluczyka w pozycje 3 gaśnie kontrolka grzania świec - wiec obstawiam że stacyjka jest sprawna. Na początku wystarczyło pokręcić kluczykiem kilka razy i w końcu odpalał, potem trzeba było go popchnąć a teraz już tydzień fordzik jest niesprawny. Dodam, że pomiędzy "awariami" przez kilka dni odpalał tak jak zwykle - czyli ciężko, ale przy ostatnich mrozach i tak bylem zdziwiony że daje rade.
Akumulator jest ok - sprawdzane prawie za każdym razem miernikiem, plus ostatnio ładowałem prostownikiem na maksa.
Masa również powinna być ok, mam założoną dodatkowa z grubego miedzianego kabla - ale ona idzie do karoserii. Domyślam się, że rozrusznik dostaje mase po bloku, ale może idzie tam osobny kabel? Jak ew. mogę ją sprawdzić?
Po przekręceniu kluczyka nic nie słychać - żadnego stuknięcia przekaźnika, jakiegoś automatu, nie robi nawet ćwierć obrotu.

Czy mogę jakoś podpiąć 12V do rozrusznika bezpośrednio, tak żeby zobaczyć czy jest sprawny? Możliwie by przez zużycie działał tak w kratkę zanim padł na amen? Co jeszcze mogę sprawdzić? Może jednak stacyjka?

S3ci0r 06-03-2018 01:12

Odp: Rozrusznik nie zawsze kręci
 
gdzieś w okolicach łączenia bloku ze skrzynią idzie gruby kabel od rozrusznika a przy nim jest cieńszy od wzbudzenia, znajdź na tym kablu złączkę. rozepnij ją i od strony rozrusznika (wystaje z niej pin) zewrzyj ją bezpośrednio z akumulatorem np kablem rozruchowym, jeden koniec do + akumulatora, w drugi wkładasz jakąś dłuższą śrubę tak aby zmieściła się w złącze i dotknęła pinu.

TYLKO PAMIĘTAJ PRZED TĄ OPERACJĄ WRZUCIĆ BIEG NA LUZ!

i uważaj aby przypadkiem gdzieś tą śrubką nie dotknąć do karoserii, bo będzie zwarcie i aku może tego nie przeżyć :)

maciakowy 06-03-2018 06:43

Odp: Rozrusznik nie zawsze kręci
 
Ok, po południu na pewno spróbuję. Jeszcze dla ścisłości - gruby kabel to + na którym zawsze jest napięcie prosto z aku, a na cienszym powinno pojawiać sie 12V po przekreceniu kluczyka?



Edit: po sprawdzeniu na szybko: te kable mam razem złapane w jakąś izolacje dodatkowa, więc sprawdzałem bezpośrednio na rozrusznik. Akumulator przez stanie na mrozie miał lekko ponad 11v, wiec może to nie wszystko jest miarodajne, ale: na grubym kablu miałem tylko jakieś 7.5V, a jak później po paru probach sprawdzałem to nawet 6V. Na wzbudzaniu po przekreceniu kluczyka nie pojawia się nic, albo od razu spada w okolice zera - może jakieś zwarcie wewnątrz? Kablem rozruchowym i śrubokrętem przykaldalem plus z aku ale bez żadnego efektu. Odpuściłem bo akumulator coraz bardziej rozładowania, ale nie wiem czy przez może jakieś zwarcie czy tylko przez grzanie świec.

Martwi mnie małe napięcie na tym grubym kablu. Czy tam też mogę przyłożyć 12V bezpośrednio kablem rozruchowym?

lukaszek_socho 06-03-2018 20:22

Odp: Rozrusznik nie zawsze kręci
 
1. Naładuj akumulator bo to podstawa, żeby cokolwiek zrobić.
2. Jeden koniec miernika do minusowego słupka na aku, drugi do bloku silnika. Niech ktoś próbuje kręcić rozrusznikiem a Ty patrz co pokazuje miernik. Powinno być prawie 0V mniej niż 1V to jeszcze nie tragedia.
3. To samo co w punkcie 2, tylko mierzysz między dodatnim słupkiem a grubym kablem przy rozruszniku.

Kubzik 06-03-2018 20:41

Odp: Rozrusznik nie zawsze kręci
 
A ja bym sprawdził skrzynkę bezpiecznikow bo u mnie jak raz odpalał a raz nie, to stopiło wtyczkę

S3ci0r 06-03-2018 23:08

Odp: Rozrusznik nie zawsze kręci
 
zaraz sieokaże że aku był rozładowany i dlatego był problem

maciakowy 07-03-2018 06:21

Odp: Rozrusznik nie zawsze kręci
 
Aku nie był problemem, bo zdarzało się że po dwóch dniach ładowania nie odpalal, albo jednego dnia nie odpalal a po kilku godzinach odpalal jakby nigdy nic. A i sprawdzałem miernikiem dwa czy trzy razy i zawsze było ponad 12.5V.

Jak tylko będzie chwila ładniejsze pogody to posprawdzam zgodnie z radą, ale robienie pod blokiem w deszczu to nie robota.
W ogóle mam wrażenie że cześć elektryki u mnie to jakaś rzeźba... Ale poszukam co z tymi bezpiecznikami, rozumiem że chodzi o "skrzynkę" kolo akumulatora.

Kubzik 08-03-2018 15:42

Odp: Rozrusznik nie zawsze kręci
 
Nie. Ta przy nodze lewej kierowcy. Opuszczasz ją i tam są takie czarne wtyczki i sprawdź je. Szkoda że mi karta pamięci padła bo tam miałem zdjęcia jak to u mnie wyglądało i właśnie raz odpalał a raz nie.

Kubzik 08-03-2018 19:13

Odp: Rozrusznik nie zawsze kręci
 
Tak to u mnie wyglądało https://zapodaj.net/930547491227c.jpg.html

https://zapodaj.net/25dfc294e47a0.jpg.html

maciakowy 09-03-2018 08:33

Odp: Rozrusznik nie zawsze kręci
 
Przed chwilą sprawdziłem skrzynkę, wtyczki wyglądają dobrze, jedynie trochę zasniedziale, no ale tego się spodziewałem. Jak wrócę z uczelni to podłącze aku i będę sprawdzał dalej.


Edit: pomierzone, ale nie bardzo wierzę w dokładność wyników. Chiński miernik i słaby dostęp robi swoje. Ale między minusem na aku a blokiem 0.1V - 0.2V (tylko jak próbuję kręcić) czyli ok. Między plusem a kablem 0V albo prawie 0V.
Sprawdziłem że między blokiem a grubym kablem jest prawie równo z tym co na aku - czyli ponad 12.5V - ostatnio musiałem słabo zmierzyć.
Jak ktoś próbuje kręcić rozrusznikiem to nie ma żadnego spadku napięcia, albo jest małe - rzędu 0.05V. No ale sygnał ze stacyjki chyba jest - bo skądś to napięcie między minusem aku a blokiem się bierze.

Muszę się przeholowac gdzieś na suchy parking tak żebym mógł spokojnie się położyć pod silnik. Na razie stoję w jednej wielkiej kałuży. spróbowałem ruszyć śrubę trzymająca rozrusznik i poszła bez większych oporow - więc jak reszta też tak pójdzie to łatwiej mi będzie go zdemontować chyba. A przynajmniej zdejme kable z niego, przeczyszcze je i sprawdzę czy jest ten sygnał z stacyjki.

zenq 11-03-2018 19:16

Odp: Rozrusznik nie zawsze kręci
 
A po co mierzyc mase z masa? Co ma tam miernik pokazac? Rozumiem jeszcze rezystancje, ale napiecie? Pokaze szczatki ale to niewiele pomoze. Dajcie spokój...

Sprawdz czy masz dobra mase na bloku, ale nie miernikiem, jak juz to mocna zarowka, a najlepiej poprostu kablem rozruchowym zrob mostek minus aku-silnik, tak dla testu czy masa jest na silniku ok.

Ale to nie to - kontroli nie przygasaja to nie idzie prad na rozruch. Albo staje rozrusznik, do sprawdzenia na krotko, albo padla skrzynka. Jak dobrze pamietam w okolicach aku jest jednopinowa zlaczka na kablu chyba czarno czerwonym, na ktorym jest 'sygnal' na magnes rozrusznika, rozlacz, sprawdz czy pojawia sie napiecie po przelreceniu stacyjki, to duzo wyjasni, oczywiscie koniec 'od auta'. Na koniec idacy do rozrusznika mozna podac plusa i powinien zaczac krecic, jak nie, to rozrusznik (oczywiscie przy dobrej masie na silniku i dobrym plusie na rozruszniku :)

maciakowy 16-03-2018 09:09

Odp: Rozrusznik nie zawsze kręci
 
Sprawa rozwiązana, całość okazała się prostsza niż myślałem. Zaciągnąłem fordzika na suchy lad, tam się mogłem wygodnie położyć i przyjrzeć wszystkiemu. Tym razem dokładnie podłączyłem akumulator kablami rozruchowym na krótko do rozrusznika - usłyszałem że działa zarówno automat jak i sam rozrusznik. Więc szukałem dalej. Przy aku znalazłem przekaźnik, dający sygnał że stacyjki na rozrusznik. Sygnał "wchodził" ale już nie wychodził. Wymiana przekaźnika załatwiła sprawę. Wniosek dla potomnych - jak się nie przyjrzyjsz to dobrze nic nie sprawdzisz, co najwyżej dojdziesz do fałszywych wniosków. Dzięki wszystkim za pomoc.

darnel 18-03-2018 06:49

Odp: Rozrusznik nie zawsze kręci
 
Cytat:

Napisał zenq (Post 2947507)
Co ma tam miernik pokazac? Rozumiem jeszcze rezystancje, ale napiecie

No właśnie ne. Trzeba mieć pojęcie o elektryce i wtedy można z tego pomiaru wyciągnąć wnioski. Przewód słuchawkowy też pokaże niską rezystancję, ale czy to znaczy, że rozrusznik można nim zasilać? @[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...] podał właśnie dobry sposób aby sprawdzić na której części obwodów mamy spadek napięcia, jeśli taki jest. Jeśli kontakt przewodu z zasilaniem lub odbiornikiem jest poprawny na małej powierzchni z powodu korozji czy zaśniedzenia, wtedy rezystancja zmierzona przez miernik i tak będzie mala ale przy przepływie dużego prądu pojawią się spadki napięć i to spore, mierzalne, odczuwalne, więc rada ta była trafiona dla zdiagnozowania wielu usterek w samochodzie i nie tylko. Usterka, która była powodem tego kłopotu czyli ten przekaźnik - tą metodą można było tez do tego wniosku dojść :)

zenq 20-03-2018 16:34

Odp: Rozrusznik nie zawsze kręci
 
No dobra, a jakie jest napiecie miedzy masa a masa? Nie mam az takiego pojecia o elektryce, dlatego pytam.

lukaszek_socho 20-03-2018 20:27

Odp: Rozrusznik nie zawsze kręci
 
Odnosząc się do tego tematu...
Napięcie między minusowym słupkiem a blokiem silnika będzie zależne od prądu jaki popłynie od akumulatora do bloku. Przy sprawnym układzie i prądzie rzędu 10A pewnie spadek napięcia będzie niezauważalny, ale gdy zaczniesz kręcić rozrusznikiem to pewnie z 0,5V tam się straci. Oczywiście zaśniedziałe styki, nadłamany kabel masowy itd itd ten spadek będzie powiększał.


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 10:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Tłumaczenie: vBHELP.pl - Polski Support vBulletin
części do Fordów - tarcze i klocki EBC
Regeneracja wtryskiwaczy - Regeneracja wtryskiwaczy benzynowych
Regeneracja turbosprężarek - Regeneracja czyszczenie filtrów DPF FAP
serwis komputerowy Białystok - naprawa laptopów


User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.