Forum Ford Club Polska

Forum Ford Club Polska (https://forum.fordclubpolska.org/index.php)
-   Fotorelacje z napraw (https://forum.fordclubpolska.org/forumdisplay.php?f=163)
-   -   [modyfikacja] Focus MK2 Montaż mat grzewczych (https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=209306)

karski 06-08-2014 18:28

Focus MK2 Montaż mat grzewczych
 
Witajcie :)

Jako, że w naszych Fokach trafiają się wiązki podłogowe zawierające gotową instalacje do mat grzewczych, postanowiłem stworzyć ten mini poradnik jak sobie doposażyć nasz samochód.

Aby sprawdzić czy nasz samochód jest już wyposażony w taką pełną wiązkę najłatwiej jest wypiąć wtyczkę z obojętnie którego fotela i sprawdzić ilość kabli dochodzących do niej.
W tym celu kluczem nasadowym odkręcamy jedną śrubkę i łatwo odpinamy wtyczkę. Następnie delikatnie podważając plastiki ściągamy górną zaślepkę i ukazuje nam się taki o to widok:

[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

Jak widać u mnie wiązka we wtyczce była bogata, ale to jeszcze nie gwarantuje, by była ona pełna. Bierzemy miernik i sprawdzamy czy pomiędzy pinem 9 i 10 płynie prąd. Jeśli przy włączonym zapłonie ukaże nam się ~12V możemy się uśmiechnąć, gdyż wiązka jest pełna i brakuje nam jedynie założonych mat i panelu z przełącznikami pod klimą :)

Po skompletowaniu brakujących części...:

[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

...możemy zabrać się do pracy. Nie jest ona trudna, jedynie czasochłonna, tak pół dnia schodzi. Wpierw trzeba wymontować fotele - max. 10 minut roboty na oba.

*A więc:
Wymontowanie foteli jest banalnie proste, wystarczy odkręcić cztery torxy i odłączyć wtyczki pod fotelem.

Następnie odkręcamy dwie śruby pod fotelem nasadową 10-tką.

[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

Wyciągamy siedzenie i bierzemy się za ściąganie pokrowca.
Teraz potrzebne nam będą obcinaczki do kabli, przecinamy oringi trzymające pokrowiec po 4 z prawej i lewej strony i 3 na środku. Oringi zastąpimy potem trytytkami.

[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

Teraz bierzemy się za oparcie. Od dołu fotela rozłączamy plastikowe poleczenie i ciągniemy pokrowiec do góry raz z jednej strony raz z drugiej. Kiedy już będziemy mniej więcej w 1/3 odczepiamy metalowe pręciki idące pionowo po obu stronach fotela, najlepiej zrobić to kombinerkami. Po odczepieniu ciągniemy materiał dalej.

[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

Metalowe oringi tniemy a haczyk odczepiamy.

[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

I w tym momencie otrzymujemy ogołocony fotel.

[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

Przy zakładaniu mat żadnej filozofii nie ma (zdjęć też nie, bo sam zapomniałem o aparacie, a powyższe są zapożyczone ;)). Maty są tak skonstruowane, że sposób montażu może być tylko jeden :) Wpierw rozpinamy kostki, bierzemy górną część i kładziemy ją na oparcie w ten sposób, aby trytytki wystawały ze środka górnych uchwytów. Przez dziurki w bocznych "skrzydełkach" będzie przechodził drut, którego odczepialiśmy zdejmując w 1/3 tapicerkę z oparcia. Zakładając tapicerkę pamiętajmy o położeniu kabla wzdłuż dolnej krawędzi pianki - inaczej nam się nie zamknie plastikowa listwa od tapicerki.

Teraz bierzemy się za siedzisko. Kładziemy dolną część mat na siedzisko tak aby łączenie tych dwóch mat wypadło w szparze w siedzisku - wciskamy to łączenie w tą szparę :) Zakładając tapicerkę zaczynamy od złapania trytytkami tą listwę poprzeczną z siedziska, która będzie też nam trzymać maty. Potem zajmujemy się resztą zacisków i tapicerka powinna leżeć jak z fabryki :)

Składamy fotel w całość, ładnie prowadzimy kable pod siedziskiem, wolne latające wtyczki z pinami wtykamy na odpowiednie miejsce w tej większej wtyczce - tutaj nie musicie się martwić gdzie co idzie. Te wtyczki małe są wyposażone w prowadnice, które pozwalają wsadzić ją tylko w odpowiednie miejsce - nie pasują nigdzie indziej :)

Wkładamy fotel do samochodu, przykręcamy, wpinamy wtyczkę i powtarzamy czynność dla drugiego.

Po założeniu mat zakładamy przełącznik. W tym celu trzeba zdemontować plastikową ramkę z radia i klimatyzacji używając małej szpachelki bądź małego śrubokręta i delikatnie podważamy i ciągniemy ramkę do siebie. Przy pierwszym demontażu stawia spory opór i trzeba z wyczuciem ją demontować, co by się nie połamała. W moim przypadku dwa plastikowe zatrzaski popękały, ale nie wpłynęło to na ponowy montaż - wszystko wygląda jak oryginał - nic nie odstaje :)

Po zdjęciu ramki ukażą nam się dwie śruby torx do odkręcenia.

[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

Potem łapiemy panel lekko pociągając i powinien zeskoczyć odsłaniając widok:

[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

Przepinamy wtyczki od grzania szyb do nowego panela i podłączamy wtyczki od grzanych foteli. Z dłuższą wiązką od kierowcy, z krótszą od pasażera :) w razie czego podpiąć, włączyć ogrzewanie i sprawdzić czy dobre fotele się grzeją. Jak już jesteśmy pewni wpiętych wtyczek, skręcamy panel, zakładamy delikatnie ramkę i cieszymy się tym co fabryka zaoszczędziła :)

Uwagi:

- Jeśli po odpięciu wtyczki przy fotelu okaże się, że nie macie tam poprowadzonych kabli to jeszcze się nie zrażajcie. Zdejmijcie panel z grzaniem szyb i sprawdźcie ile macie tam wtyczek. Jeśli tyle co na zdjęciu powyżej to brak wam instalacji od złącza C112 i C100 (lub C102 - niech bardziej dokształceni dopiszą :)). Schemat oryginalnego połączenia grzanych siedzeń wrzucił kiedyś kolega Mayak:

[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

wraz z opisem dorobienia instalacji:
Cytat:

Pokrętła do regulacji siły grzania mają 4 piny:
zasilanie, masa, podświetlenie i sygnał wyjściowy sterujący siłą grzania, który idzie do modułów sterujących pod fotelami

z powyższych, to masę, podświetlenie i zasilanie najprościej jest 'wziąć' od sąsiedniego klawisza ogrzewania (tylnej) szyby, a sygnał wyjściowy powinien trafić do pinu 17 (lewa strona) i 23 (prawa) złącza C112. Albo, dla uproszczenia, można od razu poprowadzić go do wtyczki fotela

Maty grzewcze mają 3 piny:
zasilanie, masa i sterowanie o którym pisałem przed chwilą.
Oryginalnie zasilanie jest brane z pinu 20 wtyczki C102 w GEMie (plus dołożyć odpowiedni bezpiecznik - po lifcie jest on oznaczony F121 i ma 20A)
Proste wersje GEMów nie mają oni pinu 20 w C102, ani okablowanego miejsca na bezpiecznik - wtedy trzeba "pożyczyć" sobie prąd z innego miejsca - ja podpiąłem się pod zapalniczkę
- Być może będą wam jeszcze potrzebne dwa bezpieczniki (ja już miałem): F100 - 10A dla sterowania grzaniem siedzeń, oraz F121 - 20A dla zasilania grzania siedzeń, czyli dla zasilania pinu 9 we wtyczce do fotela, pin 10 to masa.

*Opis zdejmowania tapicerki użyczyłem od kolegi Adiko z forum focusklubpolska.

Pozostałe zdjęcia są moje lub zapożyczone z innych forów.

Wielkie dzięki za pomoc przy montażu dla jednego z forumowiczów - sq7lqr. Bez Twojej ręki poszłoby zdecydowanie dłużej!


:!!:I pamiętajcie - to jest tylko poradnik wymyślony i napisany przeze mnie. Nie odpowiadam za ewentualne szkody powstałe w czasie montażu mat lub panelu z przełącznikami:!!:

Trochę tego naskrobałem, ale starałem się najczytelniej jak się da. Kto ma jakieś pytania lub sugestie piszcie śmiało. A kto zrozumiał i czuje się na siłach - do roboty! ;)

Lechugr 08-08-2014 21:04

Odp: Montaż mat grzewczych
 
Cytat:

Napisał karski (Post 2252175)
Może i zaginie, ale jak kto w wyszukiwarce pisać będzie to mu się ukaże, nie ma co się martwić ;)

Bardzo Cię przepraszam ale te trytytki mnie rażą jako zwolennika rozwiązań oryginalnych.
Te kółeczka da się rozciągnąć małymi kombinerkami i później zacisnąć takowymi.
Że jest to ginekologia w czystym wydaniu to wiem.
Sam robiłem jeden dzień fotel pasażera i potem za tydzień jeden dzień fotel kierowcy.
Co prawda w Volvo V40 ale konstrukcja "kółek" bardzo podobna. Używałem przy tym wiele słów obraźliwych :619:
Gratuluję jednak chęci fotorelacji.

karski 08-08-2014 21:40

Odp: Montaż mat grzewczych
 
Też lubię jak wszystko jest jak fabryka dała, ale wystarczająco dużo przekleństw poszło przy cięciu tego dziadostwa, więc na pewno nie bawiłbym się w odginanie tego :diabelek:

kozunio12 11-08-2018 21:04

Odp: Montaż mat grzewczych
 
Trochę odgrzebię. Mam też maty zamontowane u siebie z instalacją w bardzo uproszczonej wersji - plus i masa pociągnięte z zapalniczki do foteli, a z przycisków regulacji ogrzewaniem bezpośrednio do foteli. Niestety fotele nie grzeją (kupiłem komplet z już zamontowanymi matami), a na wtyczce dochodzącej do fotela odpowiednio napięcie zasilania, jak i sterowania (napięcie akumulatora po przekręceniu pokrętła na pozycję 1). Gdzie szukać problemu?

EW1 12-08-2018 12:34

Odp: Montaż mat grzewczych
 
Kilka postów wyżej jest schemat, ja bym w/g niego sprawdził . Nic nie napisałeś czy podłączone masz pod oryginalne pokrętła sterowania i pod oryginalny sterownik jak na schemacie. Kręcąc ustawianiem mocy grzania zmienia się napięcie podawane na sterownik więc masz to do sprawdzenia w pierwszej kolejności a potem czy sterownik podaje napięcie na maty i znajdziesz przyczynę

kozunio12 12-08-2018 14:12

Odp: Montaż mat grzewczych
 
Może nieco rozjaśnię - zrobiłem instalację według opisu uproszczonej wersji z pierwszego postu - nie mam żadnych kabli pociągniętych do GEM i złącza C112. Zasilanie mat pociągnięte do foteli z zapalniczki, a sterowanie podpięte pod oryginalne pokrętła regulacji (zmieniałem cały panel). Maty są sterowane napięciem, czy PWM? Jeśli napięciem, to muszę sprawdzić, dlaczego u mnie już na pierwszym poziomie przy regulacji pojawia się napięcie akumulatora.

EW1 12-08-2018 19:44

Odp: Montaż mat grzewczych
 
Kolego idea tego schematu ci podpowiada gdzie masz stały prąd i masę (piny 9 i 10 przy fotelu) idące na sterownik oraz sygnał sterujący z pinu 4 włącznika grzania fotela na pin 17 wtyczki fotela i dalej na sterownik . Na włącznik grzania stołka masz masę i prąd z gniazda zapalniczki(zobacz tylko czy po wyłączeniu zapłonu prąd zanika) oraz podświetlenie które możesz zapożyczyć z wtyczki obok . Ot cała filozofia i to musi trybić jeśli nie masz czegoś walnętego . Jeśli nie trybi to miernik w dłoń i sprawdzaj po kolei gdzie co wchodzi a nie wychodzi albo wizyta u elektryka z tym opisem montażu i on to ogarnie w kilka minut

kozunio12 15-08-2018 13:22

Odp: Montaż mat grzewczych
 
Problem rozwiązany - podgięta blaszka w gnieździe

defqon1992 26-02-2019 21:40

Odp: Montaż mat grzewczych
 
Robię maty grzewcze do aut . Chciałbym robić też dla forda . Natknąłem się na sterownik. W jakiej postaci , jaka wartość i w jakich jednostkach jest dostarczana z pokrętła do sterownika?

Grzegorz MX 29-05-2020 10:53

Odp: Montaż mat grzewczych
 
Cytat:

Napisał defqon1992 (Post 3099412)
Robię maty grzewcze do aut . Chciałbym robić też dla forda . Natknąłem się na sterownik. W jakiej postaci , jaka wartość i w jakich jednostkach jest dostarczana z pokrętła do sterownika?

focus mk2 (+lift) oraz focus mk3 przedlift oraz te fordy które mają pokrętła do regulacji ogrzewania fotela.

Pokrętło ma po prostu rezystor (potencjometr) z wyłącznikiem (na pozycji 0).
https://media.ffclub.ru/up129808-1_17.jpg

Konfiguracja przełacznika to po prostu dzielnik napięcia (sterującego) którym zmieniamy poziom napiecia (niskoprądowo) aby sterownik pod fotelem (moduł grzania fotela) mógł wysterować PWM tworząc napięcie maty a w konsekwencji temperaturę grzania.

W innych np. mondeo czy focus mk3 lift sterowanie grzaniem odbywa się po magistrali LIN (LIN-BUS) jednoprzewodowej. Ponieważ nie grzebałem w nich to mogę domyślać się że podawanie polecen sterujacych do sterownika odbywa się przez odczyt przycisków +/- a BCM (GEM) zamienia ten wybór podajac informacje na LIN-BUS informacje do sterownika grzania mat. Pewnie więcej można doczytać z ogólnodostępnych schematów.

tutaj masz rosyjskie forum [Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

Wg mnie zrobienie sterownika + maty wegłowe dla elektronika to nie problem za wyjatkiem sterowania przez LIN. Obecna technologia przetwornic PWM na MOSFET mocy powinna być pomocna, napewno nie powinna kosztować krocie jak w ASO.

maroD 05-07-2020 10:11

Odp: Montaż mat grzewczych
 
Czy maty o tych oznaczeniach będą pasowały do Focusa MK2 FL 2009 ?

US42 88122

80925
RH
SP4723J
H407-12900

81007
RH
SP4723G
H407-11900


zdjęcia:
https://files.tinypic.pl/i/01009/pdeta460i81d.jpg
https://files.tinypic.pl/i/01009/evjjz62m054c.jpg

karski 19-12-2020 23:28

Odp: Montaż mat grzewczych
 
Cytat:

Napisał maroD (Post 3263623)
jest szansa na ponowne wrzucenie zdjęć do 1 posta?

Wieki mnie tu nie było. Mimo zmiany auta zdjęcia się jeszcze uchowały i zaktualizowałem post.

DarekCBF 22-06-2023 21:45

Odp: Montaż mat grzewczych
 
Może odkopię trochę temat ale chciałem tylko informacyjnie nadmienić, że napięcie pod fotelem nie oznacza pełnej wiązki. Może się okazać, że nie ma wtyczek pod potencjometry pod radiem. Najlepiej zacząć od sprawdzenia też tego.

Krzysiek32311 28-12-2023 12:31

Odp: Montaż mat grzewczych
 
Koledzy A co zrobić jeżeli za panelem mam wtyczki do grzanych foteli ale nie mam wiązki przy fotelach ? Założyłem już maty grzewcze i została mi do zrobienia elektryka. Ale szukam i szukam w instalacji i nie mogę znaleźć tego co potrzebuje. Mianowicie jak pisałem mam wtyczki do grzanych foteli za panelem z podrzewaniem przedniej szyby lecz do fotela nie dochodzi nic poza sterowaniem poduszka powietrzna, pasem bezpieczeństwa i czujnikiem obecności np pasarzera na fotelu pasarzera. Gdzie szukać tych 3 przewodów od grzanych foteli ? Dodam że maty to oryginał do focusa razem z tym małym sterownikiem.

Bump: Koledzy A co zrobić jeżeli za panelem mam wtyczki do grzanych foteli ale nie mam wiązki przy fotelach ? Założyłem już maty grzewcze i została mi do zrobienia elektryka. Ale szukam i szukam w instalacji i nie mogę znaleźć tego co potrzebuje. Mianowicie jak pisałem mam wtyczki do grzanych foteli za panelem z podrzewaniem przedniej szyby lecz do fotela nie dochodzi nic poza sterowaniem poduszka powietrzna, pasem bezpieczeństwa i czujnikiem obecności np pasarzera na fotelu pasarzera. Gdzie szukać tych 3 przewodów od grzanych foteli ? Dodam że maty to oryginał do focusa razem z tym małym sterownikiem.

Antej 28-12-2023 13:27

Odp: Montaż mat grzewczych
 
Jak nie ma to trzeba dorobić zgodnie ze schematem,nie ma sensu szukać.

Krzysiek32311 14-01-2024 13:36

Odp: Focus MK2 Montaż mat grzewczych
 
Koledzy mam pytanie, dokładałem grzane fotele i instalacje elektryczna do foteli (do przełączników była gotową i działająca) jak podepnę grzanie na krótko to działa A jak przez ten mały sterowniczek pod fotelem to nie grzeje. Jakieś pomysły? Wszystkie zasilania są zrobione według schematu


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 14:59.

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Tłumaczenie: vBHELP.pl - Polski Support vBulletin
części do Fordów - tarcze i klocki EBC
Regeneracja wtryskiwaczy - Regeneracja wtryskiwaczy benzynowych
Regeneracja turbosprężarek - Regeneracja czyszczenie filtrów DPF FAP
serwis komputerowy Białystok - naprawa laptopów


User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.