Forum Ford Club Polska

Forum Ford Club Polska (https://forum.fordclubpolska.org/index.php)
-   Ford Transit (https://forum.fordclubpolska.org/forumdisplay.php?f=101)
-   -   [Transit 1994-2000] Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???) (https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=112483)

toro30 17-10-2010 20:46

Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Witam Szanownych Forumowiczów!!!!
Mam nadzieję że kochani pomożecie gdyż wygląda na to że przeceniłem swoje możliwości i porwałem się z motyką na tą naprawę :):):). Samochód to ford transit 2,5 tdi z klimatyzacją z 1998 roku. Uszkodzenie polegało na awarii łożyska na walku trzymającym wisko. Wiatrak uderzył w chłodnicę, przedziurawił ja i sam się połamał. Sądziłem że to pompa wodna ale wgląda na to że pompa wodna jest w innym miejscu, co prawda na allegro znalazłem aukcje które mówią że zepsuty element to pompa wodna ale studiując forum wydaje się być to pompa olejowa, i tu prośba o pomoc co to właściwie jest ????? A to link do aukcji na której jest to co u mnie uległo awarii [Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...] I kolejne pytanie. Jak odkręcić koło pasowe na wale które nie pozwala wydostać tej pompy ???? Próbowałem zgodnie z tym co czytałem zablokować boczne koło sworzniem ale bałem się że urwę pasek przy odkręcaniu :( Czy koncepcja zablokowania wału i podjęcie odkręcania jest słuszna ????? Jeśli nie to jak się do tego zabrać ??? I czy jeśli zdejmę pasek rozrządu a wcześniej zaznaczę flamastrem położenie kół na nich i na obudowie to nie przestawię zapłonu ??????
http://img231.imageshack.us/img231/3...c00122i.th.jpg

Uploaded with [Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

TOMAS 17-10-2010 21:04

Odp: Problem z naprawą pompy wodnej (lub olejowej)
 
Proszę zapoznać się z wątkiem o zakładaniu nowych tematów [Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

Poprawić, a temat wróci do działu

ziemek56 18-10-2010 00:00

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
1 załącznik(i)
[FONT=Arial]
Cytat:

Napisał toro30 (Post 1524779)
Próbowałem zgodnie z tym co czytałem zablokować boczne koło sworzniem ale bałem się że urwę pasek przy odkręcaniu Czy koncepcja zablokowania wału i podjęcie odkręcania jest słuszna ?????

NIE
Przyrząd zrób np. z kija i paska od spodni (lepiej parciany). Jak rysunek… :shock:

wojtekjanus 18-10-2010 08:06

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Wiatrak z wiskozą jest łożyskowany w kominku na pokrywie pompy olejowej. Jeżeli otwór w kominku już jest zniszczony, musisz założyć nową. Po zdjęciu pokrywy - pompy olejowej nie ruszasz, mimo że jest na wierzchu. Ci ludzie z linku nie wiedzą co sprzedają, to jest pokrywa pompy olejowej, nie ma nic wspólnego z pompą wodną...
Pompa wodna to ta kwadratowa flansza z czterema otworami M6 pod koło pasowe (dokładnie między kołami pompy wtryskowej i wałka rozrządu).
Aby zdjąć koło, trzeba się zdrowo przyłożyć. Moment dokręcania jest BARDZO DUŻY, więc i odkręcania też (jeśli jest łeb 14mm 140-185 Nm, jeżeli łeb jest24mm 312 -346Nm, jeżeli 18 mm to raczej jakiś pośredni między nimi...). Koło pasowe najlepiej zablokować kołkiem ustalającym wchodzącym do koła zamachowego. Potrzebna jest dobra sześciokątna nasadka i długa mocna dźwignia. Tanizna się wygnie i skręci...
Pasek rozrządu musisz zdjąć przed odkręcaniem koła. Przy ściąganiu koła z wału nie zgub klina.
Będziesz potrzebował nowy simmering wału i uszczelkę papierową pod pokrywę (żadne silikony!). No i wiskozę plus wiatrak. Przy zakładaniu koła pasowego zwilż olejem simmering i powierzchnię walcową koła. Pamiętaj o klinie!
Dasz radę - to nie jest trudne, najtrudniejsze to zdobycie dużego klucza dynamometrycznego do dokręcenia nakrętki i ustawienie rozrządu na kołki. Reszta to pikuś..

toro30 18-10-2010 23:36

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Bardzo serdecznie dziękuje. Tylko jeszcze małe pytanie. Jeżeli zdejmę pasek to jak ustawić koła zębate ??????

Szeryf455 19-10-2010 07:47

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Blokujesz koło zamachowe i koła zębate wałka rozrządu i pompy trzpieniami i zakładasz pasek. Ja zamiast trzpieni używam wierteł o odpowiedniej średnicy. W koło zamachowe wchodzi wiertło bodajże 15 mm. Musisz tak dobrać trzpienie (wiertła) żeby weszły pasownie, nie może być luzu. Trzpienie wchodzą tylko w jedno właściwe miejsce, więc bez obaw. Na pompie powinno to być mniej więcej na godz. 11. Musisz tak kręcić poszczególnymi kołami, żeby trzpień wszedł nie tylko w koło ale i w płytę silnika. Otwory w kołach i płycie muszą się zgrać. Po założeniu paska wyjmujesz trzpienie, obracasz wałem dwa razy i ponownie wsuwasz trzpienie. Jeżeli dają się włożyć, to wszystko gra. Wyjmujesz trzpienie, napinasz pasek i jazda.
Powodzenia.

wojtekjanus 19-10-2010 08:33

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Nie mierzyłem nigdy średnic kołków - ale znalazłem post kolegi MSWola:

Nie mając prętów odpowiednich średnic jako blokadę koła zamachowego można użyć imbus 10 (średnica 11,5mm i odpowiednio długi), jako blokadę wałka rozrządu przedłużkę od małych nasadek (8,5mm). W otwór blokady pompy nie wchodzi pręt o średnicy 8,5mm, otwór w korpusie ma 5mm.

Jeżeli masz czas, to można kupić kpl kołków, nie jest to straszny wydatek, np:

[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

http://img819.imageshack.us/img819/5196/1269919919.jpg

toro30 21-10-2010 17:01

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Witam ponownie !!!!
No i niestety pojawiły się problemy. Aha z góry przepraszam za opieszałość z naprawą ale jestem tak zapracowany ze nie jestem w stanie wszystkiego ogarnąć. Mam nadzieję ze nie odwrócicie się ode mnie i pomożecie. Wyszedłem mam nadzieję z logicznego założenia że jeżeli w dwa kola zębate włoże te wiertła :) to ustale położenie otworu w kole zamachowym. Jakież było moje zdziwienie gdy okazało się że go tam nie ma. Tak więc albo próbuję włożyć sworzeń w zlym miejscu albo cos tu nie gra. A przecież samochodzik chodził jak wściekły. W załączeniu zdjęcia otworu.
http://img340.imageshack.us/img340/4...00132ox.th.jpg
http://img94.imageshack.us/img94/86/dsc00134xx.th.jpg

Uploaded with [Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]
Udało mi się za pomocą gwoździa namierzyć otwór który zdaje się być właściwy ale tam wejdzie max śrubka 6, a nie 12. Rozjaśnicie mi proszę !!!!!
I druga sprawa uległo uszkodzeniu gniazdo i wtyczka pod zdaje się pompą wspomagania, próbować to jakoś sklecić czy da się coś takiego dokupić i jak wymienić to gniazdo ????
http://img258.imageshack.us/img258/2...00141kw.th.jpg

Uploaded with [Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

wojtekjanus 21-10-2010 17:33

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Załączyłeś zdjęcia czujnika położenia wału, a nie otworu.

W 2,5TD w otworze jest czujnik położenia wału - wyjąłeś go? Musisz wyjąć czujnik z otworu (odkręcić tą śrubę Torx) i w
jego miejsce wkładać kołek. Po wszystkim zamontować go z powrotem... nie zapomnij.

Co do wtyczki pompy serwa się nie wypowiadam - nigdy nie dotykałem...

toro30 21-10-2010 20:43

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Cytat:

Napisał wojtekjanus (Post 1527175)
Załączyłeś zdjęcia czujnika położenia wału, a nie otworu.

W 2,5TD w otworze jest czujnik położenia wału - wyjąłeś go? Musisz wyjąć czujnik z otworu (odkręcić tą śrubę Torx) i w
jego miejsce wkładać kołek. Po wszystkim zamontować go z powrotem... nie zapomnij.

Co do wtyczki pompy serwa się nie wypowiadam - nigdy nie dotykałem...

Hehe niezły ze mnie młotek :):):). Jeżeli się przyjrzysz zdjęciom to dostrzeżesz w szczelinie tuż obok rozrusznika gwóźdz,własnie tam próbowalem blokować kolo zamachowe. OMG :). Czyli wykręcamy śrubkę wyjmujemy czujnik i blokujemy koło zamachowe. Tak też uczynie.
Niestety prawdopodobnie pasek tak uszkodził tą wtyczkę. No to może być zonk :(

wojtekjanus 21-10-2010 21:52

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Trochę moja wina - nie zakumałem od razu, że masz Lucas Epic-a, bo zajmowaliśmy się nie układem paliwowym, ale wiatrakiem. A tylko małe literki TD mówią o tym, że masz Epica. A jak Epic - to w otworze na kołek koła zamachowego siedzi czujnik....Nie musiałeś wiedzieć o tym... W pozostałych nie ma tam czujnika...
Jeżeli wtyk czujnika będzie przeszkadzał ci w odkręceniu śruby, to z wtyczki trzeba wpierw wyjąć zawleczkę sprężystą (nie zgub!) szczypcami. Najlepiej od razu po zdjęciu wtyku włóż z powrotem do niego zawleczkę. Przypatrz się, jak to działa we wtyczce na obudowie termostatu. Żeby założyć wtyk z powrotem, WPIERW zakładasz sprężystą zawleczkę i POTEM wciskasz wtyk na czujnik.

Co do wtyku pompy - jeżeli masz zacięcie zegarmistrzowskie i dobrą żywicę epoksydową - to naprawisz wtyk.

toro30 21-10-2010 22:00

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Cytat:

Napisał wojtekjanus (Post 1527388)
Trochę moja wina - nie zakumałem od razu, że masz Lucas Epic-a, bo zajmowaliśmy się nie układem paliwowym, ale wiatrakiem. A tylko małe literki TD mówią o tym, że masz Epica. A jak Epic - to w otworze na kołek koła zamachowego siedzi czujnik....Nie musiałeś wiedzieć o tym... W pozostałych nie ma tam czujnika...
Jeżeli wtyk czujnika będzie przeszkadzał ci w odkręceniu śruby, to z etyczki trzeba wpierw wyjąć zawleczkę sprężystą (nie zgub!) szczypcami. Przypatrz się, jak to działa we wtyczce na obudowie termostatu.

Co do wtyku pompy - jeżeli masz zacięcie zegarmistrzowskie i dobrą żywicę epoksydową - to naprawisz wtyk.

Dwa dni zwlekałem żeby na głupa nie wyjść zanim napisałem o tym problemie z odnalezieniem otworu. Jednak dobrze zrobiłem że w końcu się przemogłem i teraz powinno pójść bez problemów. Jak będę nabywał części to zabiorę wtyczkę ze sobą może cosik poradzą. Jak to to dobrze że są tacy ludzie !!!!!! Niebawem kolejny odcinek walki o reanimację mojego biednego fordzika

wojtekjanus 22-10-2010 15:04

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Doczytałem się jeszcze, że masz klimę. Ta uszkodzona wtyczka jest od sprzęgła sprężarki klimy, a nie od serwa. http://emotikona.pl/emotikony/pic/0blush2.gif

tadek55 22-10-2010 18:21

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Mam pytanko,troche mi słychac to łożysko co założony jest wiatrak ,czy ja go wymienie samo czy to jest z całą pokrywa?

wojtekjanus 22-10-2010 18:36

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Ja ci nie pomogę, bo nigdy tego łożyska nie dotykałem. Prawdopodobnie jest wciśnięte w gniazdo (w ten kominek) i zabezpieczone jakimś pierścieniem... Od spodu (od strony pompy oleju) jest pełna ścianka.

tadek55 22-10-2010 18:47

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Aczy chcąc go wymienic muszę zdjąc pokrywe?

wojtekjanus 22-10-2010 18:51

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Cytat:

Napisał tadek55 (Post 1527792)
Aczy chcąc go wymienic muszę zdjąc pokrywe?

Hm... Ja bym zdjął i... wymienił na inną z dobrym łożyskiem.

Skąd wiesz, że łożysko wiatraka hałasuje?

tadek55 22-10-2010 19:27

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Bo robiłem rozrząd i sprawdzałem obracając ręcznie,i troche go słychac,po prostu troche się zacina.

wojtekjanus 22-10-2010 19:47

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Może któryś z kolegów ruszał to łożysko i coś doradzi. Ja bym rozglądał się za nową pokrywą, dzwonił po Allegro i szykował się do wymiany całej pokrywy. I tak jest to mniej roboty, niż wymiana samego łożyska - bo pokrywę i tak trzeba zdjąć (moim zdaniem).

tadek55 22-10-2010 19:51

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Dzięki Wojtek.

toro30 22-10-2010 19:52

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Cytat:

Napisał tadek55 (Post 1527823)
Bo robiłem rozrząd i sprawdzałem obracając ręcznie,i troche go słychac,po prostu troche się zacina.

Ja radzę spróbować zrobić to jak najszybciej, bo w moim przypadku była to jedna z 2 mozliwych przyczyn awarii. Bo albo zepsuły się łożyska w kominku od obudowy i one spowodowały awarię, albo tez właśnie to łożysko w wiatraku co spowodowało,,bujanie'' się wiatraka i potem w wyniku tego awaria łożyska w kominku. Wydaje mi się że chyba jeśli odkręcisz sam wiatrak to może uda wymienić to łożysko. Jeśli nie to lepiej wymień całe wisko bo wyjdzie taniej wtedy niż moja naprawa, wierz mi.
Nic się nie stało to faktycznie od klimy wtyczka, niestety nie mieli jej i nie dali nadziei że mieć będą. Więc pewnie niedługo do niej wrócimy :):):)
HeHe widzę Wojtek zę jesteś z Wawy a ja wlasnie tam po części byłem a jak mi powiesz że ty na przyklad sklep masz to mnie zaraz coś trafi.

wojtekjanus 22-10-2010 19:57

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Wiskozy nie trzeba wymieniać, nie ma potrzeby. Końcówka (ośka) na którą się nakręca wiskozę - to ona siedzi w łożysku i tu jest problem...

Jeszcze do ciebie: spłodziłem kolejną stronę o rozrządzie, kołkach ustalających i pasku rozrządu - w temacie przyklejonym "Schemat Lucas Epic", na samym końcu. Tam jest opisane jak włożyć kołki i ustawić kąt wyprzedzenia wtrysku...

Nie, ja sklepu nie mam. Odwrotnie - ja już... wykupiłem w życiu cały sklep części do Transita - niestety.http://emotikona.pl/emotikony/pic/0laughing.gif

ziemek56 22-10-2010 21:20

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Cytat:

Napisał wojtekjanus (Post 1527846)
spłodziłem kolejną stronę o rozrządzie, kołkach ustalających i pasku rozrządu

:568:
No to mamy (niedługo będziemy mieć) obszerne kompendium serwisowe dla recholi.
http://emotikona.pl/emotikony/pic/oklaski.gif

kor1011 22-10-2010 21:36

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Cytat:

Napisał wojtekjanus (Post 1524919)
Pasek rozrządu musisz zdjąć przed odkręcaniem koła.

Najpierw luzuje się śrubę na wale a potem zdejmuje pasek.Tak jest bezpieczniej.Przy zdjętym pasku i braku ostrożności można niechcący pogiąć zawory.

wojtekjanus 22-10-2010 21:44

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Wał jest zablokowany kołkiem... Nie ma znaczenia. Koło pasowe, czyli zębate paska jest na klinie, nie ruszy się przy odkręcaniu.
Ale - faktycznie cenna uwaga - warto z takiej możliwości zdawać sobie sprawę.

toro30 24-10-2010 09:56

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Cytat:

Napisał wojtekjanus (Post 1527846)
Wiskozy nie trzeba wymieniać, nie ma potrzeby. Końcówka (ośka) na którą się nakręca wiskozę - to ona siedzi w łożysku i tu jest problem...

Jeszcze do ciebie: spłodziłem kolejną stronę o rozrządzie, kołkach ustalających i pasku rozrządu - w temacie przyklejonym "Schemat Lucas Epic", na samym końcu. Tam jest opisane jak włożyć kołki i ustawić kąt wyprzedzenia wtrysku...

Nie, ja sklepu nie mam. Odwrotnie - ja już... wykupiłem w życiu cały sklep części do Transita - niestety.http://emotikona.pl/emotikony/pic/0laughing.gif

Stronka obejrzana, matko gdzie te fasolki :):):), obejrzymy pomyślimy :):):)
A moje wisko to chyba jednak się zepsuło
http://img243.imageshack.us/img243/9...00157mh.th.jpg

Uploaded with [Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]

wojtekjanus 24-10-2010 13:50

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Otwory w kole pasowym pompy w których są śruby są owalne - fasolkowate, aby można było koło nieco obrócić względem wałka pompy (po poluzowaniu śrub).
Ale ze względu na konstruktywną krytykę - zmieniłem "fasolkowe" na "owalne"

toro30 27-10-2010 22:30

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Najnowsze wieści z frontu !!!!!!!! (robót zresztą :))
Śruba na wale byla dokręcana przez jakiegoś cherlaka. Przygotowalem wcześniej sobie 2 rury na przedłużkę, jedną metrową a drugą troooooooooooszkę dłuższą :). To nawet się tą metrową nie zaparłem :). Ale znowu opóźnienie i dodatkowe koszta. Uszkodzone kolo zębate na wale- wyłamane 2 zeby i zepsuta pompa olejowa. Jest po prostu zajebiscie. Jak ochłonę wrzucę zdjecie. I małe pytanie czy miskę mogę założyć na starą uszczelkę i silikon temperaturowy czy ,,na gwałt'' szukać nowej ?????

wojtekjanus 28-10-2010 07:37

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Nie dawaj silikonu. Tylko nowa uszczelka.

toro30 07-11-2010 20:09

Odp: Uszkodzona pompa wodna (lub olejowa ???)
 
Witam po dłuższej przerwie !!!!
Więc tak, chcę wszystkim bardzo podziękować a szczególnie użytkownikowi wojtekjanus za wszelką pomoc. Dzięki waszym naprawiłem mojego fordzika. Załączam zdjęcie uszkodzeń
http://img87.imageshack.us/img87/3324/dsc00159wq.th.jpg

Uploaded with [Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...]
Jestem bardzo szczęśliwy że dobrnąłem do końca, acha muszę powiedzieć że inżynier który wymyślił takie mocowanie miski, mówię tu o 2 torxach od strony tylu samochodu mocno się musiał rumienić tak serdecznie go wspominałem :):):) Niebawem znowu penie poproszę o pomoc :):):)
No i balem sie i nie ruszałem fasolek :):))
I jeszcze jedno. Mimo ze zakładałem wiele simeringów pierwszy raz spotkalem sie z plastikowym kołnierzem który pomaga załozyć tenże symewring. Znakomita sprawa. Gorąco polecam, założenie go to była bułka z masłem.
Pozdrawiam
Janusz


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 23:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Tłumaczenie: vBHELP.pl - Polski Support vBulletin
części do Fordów - tarcze i klocki EBC
Regeneracja wtryskiwaczy - Regeneracja wtryskiwaczy benzynowych
Regeneracja turbosprężarek - Regeneracja czyszczenie filtrów DPF FAP
serwis komputerowy Białystok - naprawa laptopów


User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.